Gemeenteraad helpt college op weg om bewoners niet de dupe te laten van sloop

29 januari 2010

Gemeenteraad helpt college op weg om bewoners niet de dupe te laten van sloop

Het kostte aan het eind van de raadsvergadering nogal wat overleg en sleutelwerk maar uiteindelijk worden de bewoners van de Kievitstraat financieel tegemoet gekomen, nadat twee jaar geleden door sloopwerkzaamheden hun huizen waren beschadigd.

Mariska ten HeuwNa rommelig overleg wees de gemeenteraad unaniem in een motie het college de weg om de bewoners aan de Kievitstraat niet langer de dupe te laten zijn van het door de gemeente gelaste sloopwerk in hun buurt. De gemeente had voor de sloopwerkzaamheden zelf geen verzekering geregeld, en liet de bewoners daarom schade claimen bij het slopersbedrijf. Daarbij zouden de bewoners na inmiddels twee jaar touwtrekken slechts een deel van de werkelijke schade ontvangen.

De gemeenteraad stuurt nu het college op pad om aan de hand van een onafhankelijk onderzoek de berekende schade te herstellen en die kosten te verhalen op de sloper. Die is en blijft de veroorzaker en dus aansprakelijk.

De raadsvergadering moest geschorst worden omdat het CDA en ProHengelo die beide een motie hadden voorbereid maar moeilijk tot een overeenstemming konden komen, en ofwel de volle aansprakelijkheid bij het college wilden leggen (Pro Hengelo), ofwel de bewoners mogelijk met een lager bedrag aan schadeloosstelling achter te laten (CDA). Pas nadat SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw ingreep, door de uiteindelijke oplossing aan te reiken werd deze door alle partijen omarmd.

Ten Heuw: "Het is wel ongelofelijk dat het college zelf niet eerder met deze oplossing is gekomen. Hoewel de gemeente zelf terecht de sloper aanwijst als aansprakelijke, moet je in zo'n geval toch ruimhartigheid naar de bewoners betonen en ze niet met de gebakken peren laten zitten."