Thuiszorgwerkers Twente zetten pleidooi kracht bij: Steun voor SP wet stoppen marktwerking

11 december 2009

Met een echte SP bus vol Twentse demonstranten is op het Plein in Den Haag de initiatiefwet van Agnes Kant kracht bij gezet voor een menselijker thuiszorg.

Twentse delegatie op het Binnenhof

In tegenstelling tot eerdere thuiszorgmanifestaties was het dit keer een concreet voorstel waarvoor de Twentse thuiszorgwerkers de handen voor op elkaar wilden krijgen. "Het alternatief is simpel", aldus een van de Twentse zorgwerkers, "de marktwerking moet onmogelijk worden gemaakt. Als daar een wet voor gewijzigd moet worden dan steunen we dat uit volle kracht!".

Agnes Kant initiatiefneemster van de wet in gesprek met thuiszorgmedewerkers

De ondersteuningsactie werd georganiseerd door het Comité Zorg geen Markt en vond plaats enkele uren voordat het debat over de initiatief wet van Agnes Kant in de Tweede Kamer zou beginnen. Op de bijeenkomst spraken ook Joke Stip en Wilma Waaijenberg, thuiszorgmedewerkers uit Enschede. Zij spraken over de meer dan duizend ontslagen thuiszorgwerkers in Twente. En na hun ontslag worden ze geacht tegen slechtere voorwaarden zich in te bedelen bij grote bedrijven als TSN Asito. Een maand geleden demonstreerden nog zo'n tweehonderd mensen tegen die Twentse massaontslagen

Twentse delegatie op het Binnenhof

Eenmaal terug in Twente werd bekend dat de thuiszorg niet langer aanbesteed hoeft te worden. Dat zei de meerderheid van de Tweede Kamer woensdagavond in het debat over de wet van SP-fractievoorzitter Agnes Kant die de marktwerking uit de thuiszorg haalt. Deze en de vorige regering hebben steeds gesteld dat Europese regels marktwerking in de thuiszorg verplichten.

De thuiszorgclub uit Tubbergen

De bus in Hengelo
De bus voor Metropool in Hengelo

Thuiszorgwerkers uit Tubbergen trekken hun schort erbij aan
Thuiszorgwerkers bij de manifestatie

Protest tegen de aanbesteding in de thuiszorg.
Ondersteuningsactie voor initiatiefwet menselijke thuiszorg pakt goed uit.
Thuiszorgmedewerkers ondersteunen wet voor menselijke thuiszorg.