SP wil snel GGD onderzoek naar gezondheidsklachten Hengelose Es

29 december 2009

SP wil snel GGD onderzoek naar gezondheidsklachten Hengelose Es

De Hengelose SP fractie wil met spoed een debat over de gezondheidsproblemen van bewoners uit de Hengelose Es. Een eerder verzoek daartoe tijdens de presentatie van het rapport eerder deze maand werd niet gehonoreerd.

Vincent MulderIn het ergste geval zou er pas in april over gesproken gaan worden, in afwachting van een ambtelijk memo. Voor SP raadslid Vincent Mulder was dit onaanvaardbaar. Mulder: "Het gaat hier over de ongezonde situatie van bewoners van huurwoningen waar al jaren de problemen zijn verdoezeld. Na jaren van verwaarlozing vindt men blijkbaar dat er nog steeds geen oplossing moet komen. Dat is voor ons onacceptabel".
Na enig aandringen staat dit onderwerp nu op de agenda van de commissievergadering van 12 januari. Inzet van
de SP bij de discussie is een gezondheidsonderzoek door de GGD en compensatie voor de te hoge energierekening van de bewoners, die steeds werd geadviseerd de woning warm te stoken met de ramen open.

De SP fractie presenteerde eind november de resultaten van een onderzoek onder bewoners van de laagbouwwoningen in de Hengelose Es. Daaraan was door een tiental bewoners actief aan meegewerkt. Resultaten laten zien dat meer dan 90 procent van de bewoners ernstige vochtproblemen in de woning heeft en 66 % van de mensen kampt met gezondheidsproblemen.
Inmiddels heeft de PvdA fractie met een open brief aan Welbions en het College gereageerd.

Pvda heeft Hengelose Es jaren lang links laten liggen
De SP is blij met de bezorgdheid die ook de Pvda fractie aan de dag legt in hun brieven aan het college, maar vindt de inzet van de PvdA desondanks volstrekt onvoldoende, omdat ze tot aan de door Welbions aangekondigde sloop over vier jaar niets aan de vochtproblemen wil doen.

In reactie op deze open brief schrijft Mulder: "U lijkt genoegen te willen nemen met het feit, dat bewoners nog vier jaar in in vochtige woningen blijven wonen. Voor u is het blijkbaar voldoende dat bewoners slechts met een huisartsverklaring voorrang krijgen bij het vinden van een nieuwe woning. Dat is voor ons volstrekt onacceptabel; want dan moet men eerst flink ziek worden voordat er wat gedaan gaat worden."
In een open brief herinnert de SP de PvdA er aan dat ze net zo min als Groenlinks en het CDA al meer dan tien jaar niet heeft willen investeren in deze buurt. Men maakte steeds de keuze voor andere projecten als Hart van Zuid en ook nu weer Lange Wemen. Daarmee heeft men achterstandsbuurten gecreëerd waar de bewoners de dupe van worden. Helemaal wrang is dat de PvdA fractie ook nu de bewoners weer links laat liggen, maar ondertussen wel applaudiseert voor de sloopplannen van Welbions en het college over vier jaar.

Open brief aan de PvdA
Presentatie van de onderzoeksresultaten