Hengelose Raad roept kabinet op: Stop met Marktwerking in de Thuiszorg

15 november 2009

Hengelose Raad roept kabinet op: Stop met Marktwerking in de Thuiszorg

Op initiatief van de SP laat de raad van Hengelo de staatssecretaris van volksgezondheid weten dat marktwerking in de thuiszorg vooral slechte gevolgen heeft gehad voor werkers in de zorg en de cliënten. Ze roept het kabinet op te stoppen met de verplichting tot aanbesteding van de thuiszorg. Een motie met die strekking werd deze week met een grote meerderheid aangenomen door de Hengelose Gemeenteraad. Alleen de VVD en het CDA wilden deze motie niet steunen.

Mariska ten HeuwAl voor de invoering van de WMO die de gemeenten verantwoordelijk maakt en aanbesteding van de thuiszorg als eis stelt, stelt de SP zich teweer tegen dit gedrocht.
SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw: ” In plaats van ‘Wet Maatschappelijke Ondersteuning, is het van het begin af aan duidelijk geweest dat ‘’ Wet Maatschappelijke Onrust’ een betere benaming is. Zeker als je nu ziet dat met de aanbesteding dit concreet ontslag betekent voor honderden thuiszorgwerkers in Twente waaronder Hengelo. Het is werkelijk dramatisch: mensen met hart voor de zorg en de mensen waar ze met hart en ziel voor werken zien de bikkelharde realiteit van de markt die bepaalt. Ze worden ontslagen terwijl ze hun stinkende best doen en kunnen daarna solliciteren voor hetzelfde werk tegen minder loon en slechtere arbeidsvoorwaarden. Dit lijken wel 19e eeuwse toestanden!”

Opvallend feit is dat de PvdA wethouder Bert Otten, die landelijke partijambities heeft en regelmatig contact heeft met zijn partijgenoot staatssecretaris Jet Bussemaker, ook kon instemmen met de motie.
“Blijkbaar leven er twee soorten Pvda in het land”, aldus ten Heuw, die overigens blij is met deze steun voor de motie: Eindelijk zien ook andere partijen dat dit meer in onze samenleving kapot maakt dan ons lief is!

De aangenomen motie