[UPDATE] SP wil mogelijkheid voor Skatepark bij het Station onderzocht zien

14 september 2009

[UPDATE] SP wil mogelijkheid voor Skatepark bij het Station onderzocht zien

De SP fractie zal tijdens de raadsvergadering van 15 september pleiten voor de Stationsomgeving als goede plek voor een Skatepark. De fractie was evenals de Groenlinks fractie hogelijk verbaasd dat tijdens de voorbereidende commissievergadering de wethouder (Bron) uitdrukkelijk zei dat dat niet de bedoeling was.

In de voorbereidende notitie, het plan van aanpak Stationsomgeving staat uitdrukkelijk gesteld dat bij het opstellen van het ontwerp er “rekening gehouden zal moeten worden met de bestuurlijke wens de mogelijkheden voor een Skatevoorziening met een stedelijke uitstraling te onderzoeken.” Dit valt niet te rijmen met de botte weigering van de wethouder. De SP fractie zal hierop tijdens het raadsdebat een wijzigingsvoorstel indienen om het Skatepark als mogelijkheid mee te nemen.

Tijdens een Trefpuntbijeenkomst in juni was het de werkgroep Skatevoorzieningen in Hengelo die een fantastische presentatie gaf over de mogelijkheden die een Skatepark aan een stad als Hengelo te bieden heeft. Centraal in een stad biedt het een aantrekkelijke plek voor jongeren, maar ook voor ouderen. Ervaringen in steden in het buitenland laat zien dat een dergelijke voorziening ook vooral ouderen trekt, die het skaten een fantastisch schouwspel blijken te vinden.

Kees Jacobs van de skate werkgroep in actie

De bijeenkomst in juni werd door de skaters benut om raadsleden en wethouders enthousiast te krijgen voor dit idee. Aanleiding was de plotselinge sloop van de half pipes bij de Weusthagsporthal, waardoor skaters nu een belangrijke voorziening moeten missen.

Skaters halen dubbele toezegging binnen!

Tijdens de raadsvergadering kreeg het voorstel van de SP de unanieme steun van alle partijen uit de gemeenteraad. De wethouder wilde aanvankelijk geen skatevoorziening op het stationsplein onderzoeken, maar kwam op zijn schreden terug door het voorstel van de SP.
Het debat vond plaats onder grote belangstelling van tientallen Hengelose skaters. Hun aanwezigheid zette het pleidooi een snel besluit over voorzieningen voor skaters in de binnenstad kracht bij. Ook kregen de skaters de toezegging dat bij de aanleg van skatevoorzieningen op of rond het stationsplein er bovendien gezocht wordt naar mogelijkheden voor een skatepark in het centrum van Hengelo. Dubbele winst dus: op korte termijn voorzieningen op het stationsplein en daarnaast een skatepark op langere termijn. Een uitstekend resultaat voor de skaters in en rondom Hengelo!

Geen skateplaza maar misschien wel skateelementen op Stationsplein