SP wil opheldering Raad van Commissarissen Welbions over ‘domineren huurdersbelangenvereniging’

4 september 2009

De SP fractie is hoogst verbaasd over een passage in een brief van de Raad van Commissarissen van Hengelose Woningcorporatie aan de huurderbelangenorganisaties van St. Joseph en HBS Ons Belang. In deze brief geeft de Raad een advies over de te verkiezen vorm voor een nieuwe huurderbelangenorganisaties van de fusiecorporatie. Daarbij stellen zij dat de verenigingsvorm als nadeel kan hebben dat andere organisaties zo’n vereniging kunnen domineren. Ze zeggen in de brief voorbeelden te kennen waarbij de SP zo’n ‘dominante’ rol speelt.

Welbions durft

De SP fractie heeft de Raad van Commissarissen in een open brief gevraagd om deze voorbeelden met naam en toenaam te noemen. Volgens raadslid Vincent Mulder is een dergelijke rol van zijn partij niet bekend. Wel is het zo dat de SP in veel plaatsen waaronder ook Hengelo vaak voor de huurders in het strijdperk treedt, waar het gaat om huurderbelangen en slecht beleid van de woningcorporaties. Ook vind hij het opvallend dat juist in raden van commissarissen er vaak politiek gebonden personen zitten, die niet democratisch gekozen zijn. Bij de Hengelose fusiecorporatie zijn de PvdA en D’66 vertegenwoordigd door oud politici, namelijk een ex-wethouder en een ex- Tweede Kamerlid.

College stemt toe te bemiddelen bij conflict huurderbelangenorganisaties.

Het conflict tussen de Hengelose huurderbelangenorganisaties legt zich toe op de wijze waarop men de huurders wil vertegenwoordigen. Dat kan via een stichting of een vereniging.

De SP is, evenals de Raad van Commissarissen, voorstander van de verenigingsvorm waarbij de huurders, de leden, een bestuur kiezen, dat met regelmaat verantwoording aflegt aan de leden. Dat is bij een stichtingsbestuur niet het geval. Zij worden niet gekozen.

SP raadslid Mulder heeft de Hengelose wethouder Bron gevraagd om in dit conflict te bemiddelen. Immers, huurders zijn niet gebaat bij twee - niet samenwerkende - organisaties die hun belangen zouden moeten vertegenwoordigen, maar die met elkaar in conflict zijn. Aanvankelijk voelde de wethouder daar weinig voor. Mulder: “Om niet te willen bemiddelen in dit conflict past absoluut niet bij een sociaal democraat; het gaat hier om de huisvesting van bijna de helft van de Hengelose bevolking, met name de helft met de lagere inkomens. Natuurlijk is het de taak van een gemeentebestuur om te zorgen dat hun belangen goed vertegenwoordigd worden.”

Uiteindelijk zegde de wethouder een poging tot bemiddeling toe.