SP krijgt toch gelijk in zandbaksoap. Wethouder moet zich schamen.

30 juli 2009

SP krijgt toch gelijk in zandbaksoap. Wethouder moet zich schamen.

Ruim een half jaar geleden werden bewoners van de Kasbah die het initiatief hadden genomen voor een bijzondere speelplek door de gemeente geschoffeerd.

Ze hadden op eigen initiatief samen met de kinderen, en keurig volgens de regels een niewe speelplek ontworpen, daarbij geholpen door adviseurs die ze zelf inschakelden. Het resultaat was een prachtige set klimtoestellen en duikelrekken op een grasveld in een binnentuin van de Kasbah.
Een week na de officiele opening van de speelplek werd door de gemeente een graafmachine ingehuurd die het gras verwijderde en het verving door zandbakzand. De redenering van de wethouder was dat het gras verboden was. Ja, dat het gras verboden was! Het zou onveilig zijn. Dat de bewoners zelf de officiele veiligheidscertificaten bij het toestel en de speelplek hadden deerde haar niet.

gemeentezand in plaats van gras
December 2008: gemeentezand in plaats van gras

De SP eiste met de bewoners dat het zand zo snel mogelijk verwijderd zou moeten worden. De wethouder kwam met vervolgonderzoek enzovoorts. Nu 7 maanden later blijkt - door de Keuringsdienst van Waren - dat gras prima veilig is en zal het zand weer verwijderd worden. Voor de kosten van afgraven van het gras, het laten storten van het zand, het verwijderen van het zand en het aanbrengen van grond en het inzaaien van gras had best een nieuwe speelplek ingericht kunnen worden. De wethouder klaagt immers dat ze niet genoeg geld heeft voor voldoende speelplekken. De wethouder moet zich schamen.

Zandbak weg onder speeltoestel Kasbah