Hengelose bestuurderspartijen laten directeur met topsalaris wegkomen en houden de zorg uitgekleed

23 juli 2009

Waar alle partijen ach en wee roepen om de topsalarissen aan te pakken lieten de Hengelose collegepartijen PvdA, CDA en Groenlinks welbewust een reële mogelijkheid liggen.

Alle partijen betuigden instemming met het feit dat SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw de 411.000 euro jaarsalaris van de directeur Hofhuizen van thuiszorginstelling Carint Reggeland wanstaltig vond. Vandaar dat de SP fractie samen met andere partijen een motie indiende om het voor een thuiszorginstelling waarvan de topmensen meer verdienen dan de Balkenende norm (zo'n 171 duizend euro) niet mee te laten dingen aan aanbestedingen die de gemeente doet, in dit geval concreet die van de thuiszorg / WMO. Als de gemeente Hengelo een dergelijke aanpak zou kiezen dan zouden de directies en Raden van Bestuur van de thuiszorginstellingen zich wel twee keer bedenken voor ze zichzelf en anderen dergelijk grote salarissen toekenden. Bovendien, zo kon ten Heuw de raad melden, was ze gaan praten met deze directeur Hofhuizen, waarbij hij had aangegeven dat wat hem betreft dit hoge salaris ook niet hoefde en hij best minder dan Balkenende zou willen verdienen.

Nog geen jaar geleden werd het Hengelose stadhuis door actievoerders bezet tegen de misstanden in de thuiszorg

Wethouder Otten (PvdA) vond het een "sympathiek" voorstel, maar voorzag juridische problemen, waarop ten Heuw de wethouder van repliek diende: "Als dit tot een juridisch gevecht zou komen als de gemeente dit zou eisen, dan wil ik die strijd graag aan: We hebben de morele steun van de hele bevolking wanneer we dit bepleiten!"
Desondanks kwam de coalitie met een slap aftreksel van deze motie, waarbij er door de gemeente slechts "op aangedrongen zal gaan worden" de topsalarissen binnen de perken te houden. "Geen concrete eisen dus, opnieuw een gemiste kans."concludeerde de SP fractievoorzitter.
Deze coalitie houdt de topsalarissen in stand, waar er zo'n afkeer in de samenleving bestaat over zowel de zelfverrijking, alsook aan de ontslagen en verslechteringen in de zorg. Ten Heuw: "Het geld wat directeuren te veel verdienen kan prima ingezet worden om meer thuiszorgwerkers in dienst te houden, en zo meer zorg te kunnen leveren."

Salaris topman Carint wanstaltig
SP bezet ingang stadhuis voor betere thuiszorg