Paul Ulenbelt in zijn geboorteplaats Haaksbergen en Frank Futselaar in Hengelo: Minder Brussel

23 mei 2009

Het was met plezier dat SP Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt de uitnodiging aannam om in debat te gaan over Europa in Haaksbergen: Dan kan ik misschien ´het zwaard´ nog even zien. Immers, twee jaar geleden bracht Paul Ulenbelt zijn erfstuk terug op de plek waar het volgens hem hoorde, bij de Historische Kring in Haaksbergen.

Paul kon het Zwaard niet zien,.het museum was gesloten. Maar niet getreurd. Paul wilde graag de andere opdracht aangaan, namelijk vertellen over wat de SP vindt wat Europese samenwerking zou moeten inhouden.

Ulenbelt in debat
Paul Ulenbelt in debat

In debat met een aantal vertegenwoordigers van andere partijen en onder voorzitterschap van burgemeester Schouten legde hij uit hoe de neoliberale gedachte van de Europese vrije markt zorgt voor veel ontwrichting. Hij gaf de vele "Eurowezen" als voorbeeld, de kinderen van Poolse ouders die in het westen werken zodat de kinderen door opa's en oma's of door kindertehuizen worden opgevoed, als kinderen van de rekening. Leg daarnaast de schijnende omstandigheden waar de Poolse arbeiders in Nederland worden uitgemolken door huisjesmelkers en koppelbazen en je ziet waarom de SP tegen dit Europa van vrije markt is.

Op de vraag waarom de Europese Verkiezingen zo weinig leven bij de kiezers lag volgens Ulenbelt de oorzaak dat de heersende politiek de kiezer niet serieus neemt. Hij noemt als voorbeeld de Europese grondwet die door de kiezer wordt afgewezen en vervolgens in een nauwelijks gewijzigde vorm toch wordt doorgevoerd.

Ulenbelt in nagesprek met Haaksbergers
Paul Ulenbelt na afloop in gesprek met Haaksbergers

Ulenbelt toonde zich een voorstander van meer mogelijkheden voor ontwikkelingslanden om zich te beschermen tegen de protectionistische maatregelen van de westerse landen. Hij wees er op dat de westerse en aziatische landen ook op die manier tot welvaart gekomen zijn en daarna pas een open wereldmarkt creëerden. Het stemde volgens hem tot nadenken dat Afrika ondanks de vrije markt (wellicht juist door de vrije markt) nog steeds zo schrijnend arm is.

SP er Frank Futselaar in debat in Hengelo: Waarom ook Hengelo minder Brussel wil.

Terwijl Ulenbelt de SP in Haaksbergen vertegenwoordigde voerde de Zwolse SP Frank Futselaar, met veel Brusselse ervaring, het debat aan in het stadhuis in Hengelo.

Verkiezingsbord

Dit debat ging vooral over de vraag “Wat en kan en moet het Europees parlement voor Twente doen?”. Futselaar sprak zich vooral uit tegen de waanzin dat Nederland als nettobetaler aan Europa miljarden naar Brussel overmaakt, en Brussel van die miljarden vervolgens een deel weer terugstort voor zaken als fietspaden en cultuurhuizen. “Het zinloze rondpompen van geld in Europa levert niets anders op dan een hoop bureaucratie. Solidariteit met echt arme regio`s in Europa is prima, maar Brussel moet niet gaan lopen bepalen hoe Nederland haar eigen belastinggeld uitgeeft.” Ook wees Futselaar op de hypocrisie van Brussel dat aan de ene kant bergen subsidie uitgeeft voor het verbouwen van tabak, en aan de andere kant miljoenen inzet voor antirookcampagnes.

Verder ging Futselaar in op een uitspraak van de directeur van het Huis van Europa Twente, die stelde dat hun belangrijkste taak was het uitleggen van de gevolgen van nieuwe regels en richtlijnen die uit Brussel voortkomen. Volgens Futselaar is dat bijna nergens zo gemakkelijk als de verschillende liberaliserings en privatiseringsvoorstellen die de afgelopen jaren in Europa zijn aangenomen. “Neem de Europese liberalisering van de post. Jaren geleden aangenomen in Brussel met nauwelijks verzet, behalve van de SP natuurlijk. En nu, veel later, zien we de gevolgen van dit beleid: postbodes die 15% minder salaris voorgeschoteld krijgen en postkantoren die in het hele land moeten sluiten. Dat is het ware van de Europese Unie. Geen wonder dus dat steeds meer Nederlanders minder Brussel willen.”

Minder Brussel