SP roept op tot manifestatie tegen verkoop Hengelose Essent aandelen

10 april 2009

SP roept op tot manifestatie tegen verkoop Hengelose Essent aandelen

Rento Wolter Hofstede CrullOp dinsdagavond 14 april vergadert de Hengelose gemeenteraad over het voorstel van Burgemeester en Wethouders om de aandelen van Essent aan het Duitse bedrijf RWE te verkopen. Voorafgaand aan deze raadsvergadering om 19.15 uur zullen enkele Hengelose inwoners de burgemeester als voorzitter van de raad bij de raadszaal een petitie aanbieden. Bovendien zal de belangrijke historische Hengelose figuur Rento Wolter Hofstede Crull, die tijdelijk weer tot leven is gebracht, zal zich in een toespraak tot de gemeenteraad richten.

actielogo Ze zijn Nuts

Volgens verschillende opiniepeilingen is een ruime meerderheid van de Nederlanders tegen de verkoop van de energiebedrijven. In september 2008 deed het TNS NIPO in opdracht van de SP een opinieonderzoek waaruit bleek dat 69 % vond dat de aandelen in overheidshanden moeten blijven. Onlangs bleek uit een poll van RTLZ dat 74 % van de respondenten tegen de verkoop van de energiebedrijven is.
De SP is vanaf het begin een groot tegenstander van de verkoop en heeft inmiddels overal in het land tienduizenden handtekeningen tegen de verkoop opgehaald. In Hengelo zelf heeft de partij op enkele zaterdagen meer dan 1000 protestkaarten kunnen laten tekenen.

Mogelijkheid van een Hengelose raadsmeerderheid tegen de verkoop.
Onlangs besloot het gemeentebestuur in Zwolle de aandelen niet te willen verkopen, en in Overijssel lijkt ook de gemeente Dalfsen tegen de verkoop. Ook de gemeente Staphorst heeft besloten niet te verkopen…..
In Hengelo lijkt zich schoorvoetend een meerderheid tegen de verkoop af te tekenen.
Maar, zo vindt de SP moeten de weifelende raadsleden nog wel een steun in de rug krijgen.
Vandaar dat zij oproept tot deze manifestatie.