Bestuurderspartijen drukken verkoop Essent door

16 april 2009

Bestuurderspartijen drukken verkoop Essent door

Pvda laat het hoofd hangen naar het geld; CDA vindt Hengelose aandelen te gering om er een principiele kwestie van te maken

Of het een mooi zoethoudertje was zal het publiek nooit weten. Een week voor de raadsvergadering was de Pvda nog 'voor een groot deel' van mening dat de Essent aandelen niet verkocht zouden moeten worden.Aan het begin van de raadsvergadering stak de Pvda woordvoerder Winter een strak betoog af, dat nu wat de PvdA betreft het einde in zicht was van de golf van privatiseringen en de marktwerking. Maar aan het eind van het verhaal ging de hele fractie door de pomp: wat moest de gemeente nu als aandeelhouder van een energiebedrijf en zorgden de Pvda raadsleden voor een meerderheid voor verkoop.

Hofstede Crull poogt de burgemeester te overtuigen

Het was de tot leven gewekte Twentse pionier in de stroomvoorziening Rento Wolter Hendrik Hofstede Crull die voorafgaand aan de raadsverkiezingen de raadsleden nog fijntjes had uitgelegd dat de energiemarkt zich vooral strategisch richt op de grootverbruikers en niet op 'het gewone mansvolk'. Juist dat was de reden voor gemeenten en provincies om de energielevering voor de gewone burgers veilig te stellen, aldus Hofstede Crull in zijn toespraak.

Rento Hofstede Crull spreekt ons toe vanuit het verleden

Ook hield bestuurslid Martin Leeuwerink namens de tegenstanders van verkoop, die met tientallen naar het stadhuis waren getogen een kort pleidooi. Dat deed hij vooral ook namens de 1000 Hengelose ondertekenaars van de Ze Zijn Nuts petitie. Een meerderheid van de bevolking is, zo blijkt uit opiniepeilingen tegen het op de markt gooien van de nutsbedrijven als Essent en Nuon en willen die juist in overheidshanden houden.

Manifestatie 'Ze zijn Nuts'
Manifestatie "Ze zijn Nuts"

De voltallige CDA fractie vond het de discussie nauwelijks waard. Bij monde van woordvoerder ter Hofte gaf het CDA aan dat de Essent aandelen die Hengelo had niets voorstelden en we daarom ze maar gewoon pragmatisch van de hand moesten doen.
Ja, zo gaat het CDA dus met de kleintjes om. In de provincies Brabant, Limburg en Overijssel, die grootaandeelhouders heeft is het CDA ook voor de verkoop. Linksom of rechtsom, deze partijen geven de zeggenschap hiermee uit handen en laten de energie over aan de markt.

SP haalt Hofstede Crull uit de kast tegen Essentdeal
Raad akkoord met verkoop Essent aan smeerpoets RWE