Verkopen of niet? Waar staat de Pvda?

4 maart 2009

Verkopen of niet? Waar staat de Pvda?

Het was een drukbezochte avond waarin vertegenwoordigers van de twee linkse partijen Pvda en SP met elkaar in debat gingen over het belang van de energiebedrijven. “Ze zijn NUTS!” vindt de SP, en de Pvda vond dat ook wel, maar inmiddels niet meer.

vlnr. Kolkman (Pvda), Jansen (SP) en van Rijswijk (ABVA Kabo FNV)

Mag je het draaien van de Pvda noemen? Ja, eigenlijk wel. SP Kamerlid Paulus Jansen legde haarfijn uit dat het zogenaamde doel van de fusie tussen Essent en het Duitse RWE, namelijk kostenbesparing door middel van schaalvergroting, zeker niet bereikt zal worden. Integendeel, zo beweert immers ook de Nederlandse wetenschapper Schenk: de stroom zal voor de klant alleen maar duurder worden. Fusie van dergelijk grote bedrijven levert –zo blijkt uit gedegen onderzoek - verhoging van de kosten in plaats van verlaging.

Overijssels Pvda statenlid Jan Jaap Kolkman had “heel veel gevoel” bij het standpunt van de SP om Essent niet te verkopen. Zijn grootvader had immers destijds ook nog bij een gemeentelijk energiebedrijf gewerkt, en ja toen was de overheid nodig voor de veiligheid en zekerheid van energielevering. Maar, zo schetste Kolkman het dilemma voor de Pvda, sinds de splitsing van het energienet, de buizen en de kabels, en de energieleverantie, was het goed om de levering van energie op de markt te gooien, want dan zou concurrentie plaats vinden, en dat is beter voor de klant, aldus Kolkman.

Vakbondsbestuurder Oscar van Rijswijk van de ABVA KABO vond de voorkeur van de Pvda voor verkoop een zeer kwalijke. Hij verwoordde de strijdbaarheid van de Europese bonden die unaniem tegen de opsplitsing van het net waren en tegen de neo-liberale uitverkoop van de publieksdiensten. “U wilt toch allemaal gewoon zeker zijn van stroom tegen de goeie lage prijs, u wilt toch dat de overheid zorgt voor duurzame en milieuvriendelijke stroomopwekking? Want, wie wil er nou kiezen tussen de verschillende energiepakketten waar de commerciële stroombedrijven de klanten dagelijks telefonisch mee lastig vallen?”

Wethouder Bert Otten was het met Paulus Jansen eens dat de gemeenten en provincies tot nu toe een weinig actieve rol hebben gespeeld als aandeelhouders van Essent. Dat zou in de toekomst snel moeten veranderen, waarbij ze vooral zouden moeten werken aan duurzame en milieuveilige stroomopwekking, waarbij ook particulieren hun opgewekte energie op een goede manier en betaald aan het net zouden kunnen toevoegen. SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw verwees nog fijntjes naar de discussie die nog maar een jaar geleden werd gevoerd in dezelfde zaal over de plannen voor de verkoop van Twence, het Twentse afvalverwerkingsbedrijf. Na aanvankelijk brede steun van veel partijen werd mede door heftig verzet en acties van de SP de verkoop van de overheidsaandelen voortijdig afgeblazen. Als laatste ging de Pvda toen om en draaide ze om van voor naar tegen.

De Pvda ers werden oprecht bedankt voor hun verdediging van hun standpunt voor verkoop met een passend geschenk: Het boek Tegenstemmen van Jan Marijnissen, waarin de SP voorman 15 jaar geleden de toen nog weinig gehoorde kritiek op het neoliberale beleid van Paars verwoordde. De inhoud is nog steeds zeer actueel, en gelukkig komen steeds meer partijen tot inzicht dat de neoliberale koers tot rampen leidt. We wensen de Pvda dit inzicht bij hun standpuntbepaling over Essent.

weblog Paulus Jansen