SP wil uitleg wethouder over uitlatingen vertrekkend directeur WTC

18 maart 2009

SP wil uitleg wethouder over uitlatingen vertrekkend directeur WTC

De SP wil tekst en uitleg van de Hengelose gemeentebestuurders over het plotselinge vertrek van de heer Aberson als directeur van het WTC. September 2007 werd de heer Aberson met veel tromgeroffel binnengehaald om als directeur van het WTC dit prestigieuze project smoel te geven. Tot dusverre zonder zichtbaar resultaat. Een jaar geleden heeft de gemeente een krediet van een half miljoen beschikbaar gesteld voor de plannen met het WTC.

Ex directeur Aberson spreekt van opportunistische, onrealistische Hengelose ambities WTC

In een vraaggesprek in het programma ‘de Wandelgangen’ van RTVOost kon Aberson geen tastbare resultaten van het WTC project noemen. Hij verweerde zich met de stelling dat er minstens vijf jaar nodig zouden zijn en dat reisjes van bedrijven naar het buitenland de belangrijke WTC wapenfeiten zijn. De SP fractie wil van het college weten of zij achter de constateringen van de scheidend directeur staan en wat daarvan de consequentie zou moeten zijn.

Schriftelijke vragen aan het college omtrent het ontslag van directeur Aberson van het WTC

Inleiding
Op donderdag 12 maart 2009 lichtte de heer M. Aberson, directeur van het WTC Twente, in het programma In de Wandelgangen van RTV Oost toe waarom hij per 1 april 2009 stopt als directeur van het WTC Twente. Zoals bekend is de gemeente Hengelo licentiehouder van het WTC Twente. Daarbij heeft de gemeente ook een lening ad. € 500.000,- aan het WTC Twente verstrekt.

Ten aanzien van het vertrek van de heer Aberson hebben wij een aantal vragen die ook in het brede verband van de voortgang en de stand van zaken ten aanzien van het WTC Twente als geheel moeten worden geplaatst.

Het interview met de heer Aberson
De heer Aberson gaf aan, dat hij als kwartiermaker was ingehuurd. Dat de fundamenten onder het WTC Twente nu volgens hem nu gelegd. Zijn opvolger kan daarop verder bouwen.
Vraag: Is het college van Hengelo met de heer Aberson van mening, dat er op dit moment reeds een voldoende fundament ligt onder het WTC Twente.

Op een vraag van de heer Medendorp, waarin deze suggereerde dat de politiek enthousiaster was over het WTC dan het bedrijfsleven, zei de heer Aberson (vrij vertaald): de politiek in Hengelo – zowel college als raadsleden – heeft opportunistische en onrealistische ambities ten aanzien van de voortgang t.a.v. de realisatie van het WTC (zowel het merk als het gebouw) in Hengelo. Hij gaf aan dat minstens vijf jaar nodig is om één en ander te ontwikkelen.
Vraag: deelt uw college de opvatting van de heer Aberson dat de ambities die zijn neergelegd ten aanzien van de doelstellingen van het WTC opportunistisch en onrealistisch zijn?

De heer Aberson meldde dat hij zelf heeft besloten om per 1 april 2009 te stoppen als directeur van het WTC Twente. Volgens de heer Medendorp heeft wethouder Bron hem gezegd, dat de heer Aberson en de gemeente na goed overleg uit elkaar zijn gegaan.
Vraag: Is het juist om aan te nemen, dat het stoppen van de heer Aberson bij het WTC geen enkel nadelig financieel gevolg heeft voor de Stichting WTC Twente.

Het WTC zou voorlopig worden gevestigd in de kantoorflat de Bolder. Dat is vorig jaar vooralsnog uitgesteld.
Kan het college aangeven welke voortgang er met deze vestiging geboekt wordt, wat de omvang zal zijn van de vestiging van het WTC in de Bolder en of er al bedrijven gelieerd aan het WTC eveneens hun vestiging in de Bolder hebben toegezegd?
Kan het college tenslotte het vrij negatieve beeld over de trage voortgang van het gehele WTC project bevestigen of ontkennen. En, in dat laatste geval, kan het college aangeven wat er tot dusverre aan concrete positieve wapenfeiten van dit project gemeld kunnen worden?

TCTubantia