Wethouder op matje geroepen: 14 koopzondagen was niet de afspraak

5 februari 2009

Wethouder op matje geroepen: 14 koopzondagen was niet de afspraak

De SP heeft met een motie die gezamenlijk met de CU is ingediend de CDA wethouder aan de afspraak willen houden. De afspraak was en is dat er in de gemeente per jaar 12 koopzondagen mogelijk moeten zijn.

winkeletalageDe wethouder had onder druk van met name de ondernemers er twee extra bij aangeplakt. Hoewel iedereen, inclusief het CDA van de wethouder er schande over sprak, ging het als zo vaak. De coalitiepartijen beten niet door en steunden de motie niet waarin de wethouder werd gevraagd zich aan de wet te houden.

Dit stond er over in TCTubantia:

Eens, maar nooit weer

HENGELO - CDA-wethouder Gerard ter Ellen moest zich dinsdagavond in allerlei bochten wringen.
De gemeenteraad was allesbehalve ingenomen met het feit dat er dit jaar veertien koopzondagen worden gehouden in Hengelo. Dat is namelijk in strijd met de gemeentelijke verordening die maximaal twaalf koopzondagen per jaar toestaat. Uiteindelijk legde de meerderheid van de raad zich er toch maar bij neer. Maar de boodschap van de raad was klip en klaar: dit is eens, maar nooit weer!

Ter Ellen legde uit dat die veertien koopzondagen een compromis vormen tussen de ondernemers van Westermaat Plein en de winkeliers in de binnenstad. Maar hij had de boodschap van de raad goed begrepen: "Volgend jaar willen we absoluut terug naar twaalf koopzondagen." Alleen de fracties van ChristenUnie en de SP bleven zich verzetten. Maar hun gezamenlijke motie om het aantal koopzondagen met twee te verminderen kreeg geen steun van de andere fracties.