SP voorstel inperken vuurwerkopslag en -verkoop in woonwijken

26 februari 2009

SP voorstel inperken vuurwerkopslag en -verkoop in woonwijken

De Hengelose SP gemeeenteraadsfractie komt met een voorstel om via een zogenaamd paraplubestemmingsplan de uitbreiding van vuurwerkopslag en verkoop in woonwijken aan banden te leggen.

Poster 'Vuurwerk uit de woonwijk'SP raadslid Vincent Mulder hierover in de raadscommissie:
"Omdat vijf jaar geleden vrijwel alle fracties in Hengelo het SP pleidooi voor vuurwerk uit de woonwijk ondersteunden is het frustrerend dat er bij de huidige bestemmingsplanherzieningen er geen voortgang wordt geboekt om de wens van de raad dichterbij te brengen. Immers het Vuurwerkbesluit van de rijksoverheid blijkt een tandeloos stuk. Waarom dat zo is blijkt immers hier in Hengelo aan de Deurningerstraat waar met het vervangen van een paar deuren de veiligheidscontouren voor vuurwerkopslag werden verkleind. 40.000 kg vuurwerk mag daar tegen de achtertuinen van verschillende woningen worden opgeslagen.

In tegenstelling van wat in Hengelo wel eens wordt beweerd is er een reële mogelijkheid om voor de gehele bebouwde kom in Hengelo te regelen dat de huidige vuurwerkopslag en verkooppunten niet verder kunnen uitbreiden, en dat er in alle kwetsbare woonbuurten geen nieuwe opslag en verkooppunten bij komen. Ook kan er geregeld worden dat de dubbelzinnige bepaling in het vuurwerkbesluit waarbij de veiligheidscontouren - zoals ook in het Hengelose voorbeeld - op het terrein van bewoners kunnen worden getrokken verduidelijkt kan worden: Namelijk door te bepalen dat deze contouren slechts binnen de eigen perceelgrens mogen vallen.

Dit is op een vrij simpele wijze mogelijk door in een zogenaamde bestemmingsplan parapluherziening de opslag en verkoop van vuurwerk als bovenstaand te regelen.

Kortom, we leggen de huidige situatie vast, het standstill principe, en we bepalen waar niet en waar wel vuurwerk opgeslagen en verkocht mag worden: En dat zal zijn buiten de woongebieden.

Onze vraag aan alle fracties en aan het college is of zij een dergelijk parapluherziening willen ondersteunen. De SP fractie zal daartoe een initiatief nemen in de komende raadsvergadering door met een motie te komen die het college opdraagt een dergelijke parapluherziening voor te bereiden.

Voor alle duidelijkheid, we vinden hier niets nieuws uit, een dergelijke aanpak is al ontwikkeld in andere gemeenten. Ik wil u graag daartoe de voorbeelden verstrekken, zoals die van de gemeente Almere

Bericht in TCTubantia