Verkoop Essent? Ze zijn NUTS!

25 januari 2009

Verkoop Essent? Ze zijn NUTS!

De SP in Overijssel roept de inwoners op om protest aan te tekenen tegen de voorgenomen verkoop van Essent aan de Duitse energiegigant RWE
Op zaterdag 24 januari is de SP in Hengelo gestart met een actiekraam voor de Hema. De eerste honderden handtekeningen zijn binnen. De komende tijd zal deze actie worden uitgebreid.

Volgens recent onderzoek van TNS Nipo blijkt dat zes op de tien Nederlanders het niet eens is met de verkoop van de aandelen van onze energiebedrijven. "Ze zijn Nuts" is het motto van de actie ten teken dat energiebedrijven nutsbedrijven moeten blijven en niet in handen moeten vallen van de commercie.

Handtekeningen stromen binnen
Handtekeningen stromen binnen (foto: E. Wessels)

Zoals vorige week bekend werd wil RWE Essent overnemen en gaan de aandeelhouders, waaronder de provincie Overijssel en de gemeente Hengelo daar binnenkort over beslissen. Voor de koop van de aandelen wil RWE maar liefst 9,3 miljard euro uittrekken. Een commercieel bedrijf als RWE betaalt dat alleen omdat ze denkt dit geld op niet al te lange termijn kan terugverdienen. Dit kan betekenen dat voor méér winst de tarieven omhoog moeten. De ruimte voor investeringen in service aan de klant en investeringen in duurzame energie worden daarentegen juist kleiner. Bovendien is RWE overigens één van de grootste vervuilers van de Europese energiesector: 56% van haar stroom wordt opgewekt met zeer vervuilende steen- en bruinkoolcentrales.

Velen tekenden al
Velen tekenden al (foto: E. Wessels)

SP vindt dat energie een basisvoorziening is, die in handen van de overheid moet blijven, net als drinkwater. Zo iets belangrijks moeten we niet aan de vrije markt overlaten. Commerciële partijen denken aan de korte termijn, aan winst en aandeelhoudersbelang. Toch willen provinciebestuurders en wethouders de energiebedrijven verkopen. Zijn ze NUTS geworden?
De SP fracties in Hengelo en de staten van Overijssel hebben deze week de gemeente en de provincie opgeroepen onze aandelen niet te verkopen.

Het TNS Nipo Onderzoek
Provinciale actie