SP fractie begint nieuwe jaar op grote hoogte

7 januari 2009

SP fractie begint nieuwe jaar op grote hoogte

Op zaterdag 3 januari is de voltallige SP fractie op bezoek geweest bij de stadsbeiaardier Roel Smit in de stadhuistoren.

stadhuistorenDe klim in de toren is op zich al zeer de moeite waard. De schilderingen in de binnenkant van de toren tonen verschillende fel rood gekleurde Witte Wieven die vanuit de verschillende vensters prachtige gidsen vormen naar de kop van de toren. Aldaar aangekomen kan het prachtige schouwspel over de stad bewonderd worden. Met helder weer zijn alle omliggende steden en dorpen te zien.

Onder de toren is het projectgebied De Lange Wemen te aanschouwen, dat binnenkort op de schop zal moeten.

Lange Wemen?
Gebied waar de Lange Wemen is gepland

Zondermeer indrukwekkend is bovenin het uit 47 klokken bestaande carillon. Het voor Hengeloers zo herkenbare stadsgeluid is bovenin nog luider en helderder te aanhoren.

Het spel van stadsbeiaardier Roel Smit vindt echter zoals bij de meeste carillonspelers plaats achter een klavier op enige afstand van het heldere geluid. Want hoewel het bespeeld wordt in de toren pal onder de klokken zelf zijn we onder deze vorstomstandigheden blij dat de beiaardier vanuit een verwarmde ruimte spelen kan. Alles tussen modern en klassiek wordt iedere zaterdag tussen 11.00 en 12.00 uur door Roel gespeeld. Hij laat ons een stuk van Coldplay horen, beslist geen middeleeuwse kost.

beiaardier speelt op carillon

Wat ons betreft is het carillon een stuk van Hengelo. En wat je ook over de binnenstad kunt zeggen. Met je ogen dicht is de Hengelose binnenstad door haar carillonspel een eigen thuis.

We zijn heel wat wijzer geworden, maar zeker ook onder de indruk van dit moderne erfgoed van onze stad. Want al klinkt het middeleeuws, het carillon is pas van 1963. En met het vooruitzicht dat het stadhuis in het Lange Wemenplan een fikse opknapbeurt zal krijgen lijkt het pleidooi gerechtvaardigd om het carillon ook wat vernieuwing mee te geven.

Witte Wieven
Witte Wieven in de stadhuistoren

Met een zeer prettig gevoel dalen we weer langs de Witte Wieven af, en vinden dat dit een beklimming is die eigenlijk door alle basisschoolklassen in Hengelo gehouden zou moeten worden. Beneden is de toren een beetje meer van ons geworden, met dank aan onze beiaardier!