SP voorstel 100 euro minder afvalstoffenheffing in 2009 haalt het niet

29 december 2008

SP voorstel 100 euro minder afvalstoffenheffing in 2009 haalt het niet

Al jaren is in Hengelo de afvalstoffenheffing veel te hoog. In 2007 lag die 22 euro hoger dan de gemaakte kosten. Daardoor is de reservepot die vanuit de steeds door huishoudens te veel betaalde heffingen gegroeid tot ruim 5 miljoen euro.

100 EuroIn november diende de SP al een voorstel in om de huishoudens volgend jaar een bedrag van 100 euro in mindering te brengen op hun heffing. Dan nog zou er 1,5 miljoen in de reserve blijven om eventuele sterke schommelingen van de kosten te kunnen opvangen. Er leek toen te weinig steun voor dit voorstel, mede omdat de wethouder financiën, de CDA er ter Ellen, aangaf dat er binnenkort vanuit het reservefonds investeringen gedaan moeten worden.

De SP fractie vond echter dat volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) een dergelijke investering niet gedekt mag worden uit deze reserve. Vandaar dat de SP het amendement nu indiende bij de voorstellen voor de belastingtarieven 2009.
Vanuit vrijwel alle andere partijen in de raad klonk er sympathie voor dit SP voorstel, maar toen het op stemming aankwam waren met name de coalitiepartijen Pvda, CDA en Groenlinks tegen.

Geen eenmalige korting afvalstoffenheffing