Gemeente grof in de fout bij speelplek bewoners Kasbah

15 december 2008

Gemeente grof in de fout bij speelplek bewoners Kasbah

De SP fractie in Hengelo wil opheldering van de gemeente over de vernieling de onlangs geopende speelplek in de Kasbah. De door bewoners zelf ontworpen en gebouwde speeltoestellen zijn ondergraven en voorzien van een dikke laag zand. Dit deed de gemeente geheel zonder medeweten van de bouwers en de eigenaar van de speelplaats.

Precies een week na de officiële opening van de fantastische speelplek in de Kasbah is door de gemeente Hengelo het speelterrein afgegraven en met zand opgevuld. Bewoners en de buurtcoördinator van woningcorporatie St Joseph zijn ontsteld over deze actie van de gemeente. Ze zijn niet ingelicht over deze vernieling van het speelterrein, waarvoor ze ook geen enkele goede reden kunnen bedenken. De speelplek voldeed immers aan de eisen. Het benodigde veiligheidscertificaat was verkregen en alles was in goed overleg geregeld. Ze eisen dan ook van de gemeente dat de situatie weer wordt hersteld, zeker ook omdat door de graafwerkzaamheden de fundering van de toestellen is verzwakt en het spelen daarmee alleen maar onveiliger is geworden

speelplek op gras

Op 28 november is in de Kasbah een nieuwe kinderspeelplek door wethouder Oude Alink en bewoners officieel geopend. Deze speelplaats is er gekomen omdat bewoners de afgelopen twee jaar het initiatief hebben genomen om in samenwerking met Kasbah bewonersvereniging, de gemeente, grondeigenaar St. Joseph, architecten, speeltoestellenfirma’s, certificeerders en sponsoren een eigen ontwerp voor een duurzaam en origineel speeltoestel te maken. Het werd een kindvriendelijke unieke speelplek met zelf ontworpen duurzame speeltoestellen, die uiteindelijk door de bewoners zelf daadwerkelijk gebouwd is.

voor de afgraving

Voor de SP is dit buurtinitiatief een voorbeeld van hoe mensen hun eigen omgeving weer zelf vorm kunnen geven. Het gaat hier om het opleving van een traditie waar Hengelo rijk aan was. Mede dankzij destijds door de gemeente gepropageerd beleid werden buurtbewoners betrokken, om hen beheerder te maken van speelplekken voor hun kinderen, door hen materiaal te verstrekken en hen een taak te geven bij het beheer van de speelplek.
Enige jaren terug werd helaas door strikte regels en veiligheidseisen uit Brussel en Den Haag een groot aantal van deze door de buurt beheerde speelplekken afgekeurd en afgebroken. Wat daarna nieuw gebouwd werd, moest gecertificeerd zijn en kwam regelrecht van speeltoestelfirma’s die het zelf plaatsten. Daardoor waren deze nieuwe standaard speeltoestellen wel veilig, maar niet of nauwelijks meer ‘beheerd’ door betrokken buurtbewoners.

Met het bouwen van de speelplek in de Kasbah waren we op de goede weg terug, waarbij bewoners zelf het heft weer in handen hebben gekregen, daarbij gesteund door tal van instanties. In dit proces heeft de gemeente – zo goed en zo kwaad als het ging - als (deel-) financierder en vergunningverlener voor de speelplek medewerking verleend maar het ging niet van harte, zoals ook uiteindelijk zou blijken.

Na de afgraving

Want op de dag dat de opening van de speelplek plaatsvond stuurde de gemeente de betrokkenen een brief met de mededeling dat de speelplek met hekken zou worden afgezet omdat de veiligheid niet gegarandeerd was. Een week later werd de speelplek op bevel van de gemeente vernield door de grasmat af te graven en ladingen zand te storten. Noch de bewoners, noch de eigenaar St. Joseph werd daarvan op de hoogte gesteld. Daardoor raakten bewoners heftig geëmotioneerd. Ook de wijkcoördinator van St. Joseph is woest en eist dat de gemeente de afgraving ongedaan maakt.

Dit is voor de SP fractie reden voor de onderstaande vragen:

Vragen aan het college

1. Is het college bekend met de afzetting en afgraving van het nieuwe speelterrein op de middag van 5 december en het storten van een laag van 40 cm zandbakzand in de week daarna?

2. Is het college bekend met het feit dat noch de betrokken bewoners, noch de eigenaar van het speelperceel woningcorporatie St Joseph daarvan op de hoogte waren gesteld?

3. Had de gemeente daartoe opdracht gegeven?
Zo ja, wat was de reden hiervan?
Zo nee, hoe heeft dit kunnen gebeuren?

4. Is het college bekend met de officiële goedkeuring van de speelplek, middels een inspectie op de veiligheid ter plaatse en een certificering (door een door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen instellingTÜV SÜD Benelux)
van de speeltoestellen inclusief de speelplekondergrond?

5. Zo ja, wat is dan de reden van het afgraven van de grond en het storten van zand?

6. Is het college bereid om aan de eisen van bewoners en St. Joseph gehoor te geven, namelijk het in oorspronkelijke en bedoelde staat brengen van de ondergrond, nl een grasbodem?
Zo nee, waarom niet?

7. Is het college met de SP fractie van mening dat hier de initiatieven, de inbreng en de deelname van bewoners in activiteiten van en voor de buurt gefrustreerd is?
Zo ja, is de gemeente van mening dat in het kader van hun voornemen om ‘wijkgericht werken’ te bevorderen hier de verhouding tussen gemeente en bewoners hersteld zal moeten worden?
Zo ja, wat is de gemeente van plan te doen aan het herstel van de relatie met de bewoners?

8. Staat wat het college betreft de samenwerking met de woningcorporatie St. Joseph in deze situatie model voor wat er in de samenwerkingsovereenkomst met de corporaties is opgenomen over bewonersparticipatie en wijkgericht werken?
Zo nee, wat gaat het college doen om situaties te voorkomen?

En ineens ligt er een partij geel zand ...
De mening van onze stadsdichter
Wethouder betreurt procedure speelplaats