SP wil teveel betaalde afvalstoffenheffing aan Hengelose huishoudens teruggeven

10 november 2008

SP wil teveel betaalde afvalstoffenheffing aan Hengelose huishoudens teruggeven

Bij de begrotingsbehandeling in de Hengelose gemeenteraad zal de SP het voorstel doen om de reinigingsheffing volgend jaar voor alle huishoudens met 100 euro te verminderen. Daarmee zou de heffing over 2009 189 euro gaan bedragen in plaats van 289 euro.

afvalDe SP wil dit doen omdat met het door het college voorgestelde tarief de egalisatiereserve alleen maar weer fors zal toenemen. Destijds was er investeringsgeld nodig voor het zogenaamde ‘container management systeem’, waarmee de afvalcontainers van een chip voorzien zouden worden.
SP raadlid William van den Heuvel: “Dat is inmiddels geschied, alle containers hebben zo’n chip en meer investeringen zijn dus niet nodig. Dus is het ook onzinnig om de reserve te laten groeien met geld van de huishoudens in Hengelo. Vandaar ons voorstel volgend jaar de heffing honderd euro lager te maken voor alle huishoudens. Dat kan volgend jaar voor heel wat mensen wel ’s goed van pas komen.

De SP hoopt op steun van andere partijen in de raad, maar kan zich niet voorstellen dat die het niet zullen steunen.
van den Heuvel: “Goede argumenten om ons voorstel niet te steunen zijn er eigenlijk niet, of je zou moeten vinden dat de gemeente via de afvalstoffenheffing sowieso maar een reservepot zou moeten aanleggen. Dat lijkt ons geen goed idee. De meeste partijen in de raad vinden gelukkig dat heffingen in relatie moeten staan met de kosten die er voor gedragen moeten worden. In dat verhaal hoort het niet dat de gemeente onnodig geld van de Hengeloers gaat oppotten.

De tekst van de motie

De raad van de gemeente Hengelo, in vergadering bijeen op dinsdag 11 en woensdag 12 november 2008, gelezen het voorstel m.b.t. de tarieven van de gemeentelijke belastingen en heffingen;

overwegende dat

• de afgelopen jaren de afvalstoffenheffing steeds hoger is geweest dan de gemaakte kosten (in 2007 was de heffing € 22 te hoog), waardoor de bestemmingsreserve Afvalverwerking inmiddels is opgelopen tot € 5.171.841 (stand per 1-1-2008);
  • er voor het CMS geen investeringen meer gedaan hoeven te worden;
  • er geen grote schommelingen in de kosten van de afvalverwerking te verwachten zijn;
  • de bestemmingsreserve afvalverwerking is ingesteld om schommelingen in de tarieven op te kunnen vangen;

constaterende dat
• de bestemmingsreserve Afvalverwerking veel groter is dan nodig voor de opvang van schommelingen in de onderliggende kosten;

amendeert de belastingtarieven 2009 als volgt
• Bij j. Reinigingsheffingen 2009:
er wordt in 2009 een éénmalige korting van € 100,- per perceel toegepast zodat de heffing wordt vastgesteld op € 188,96 per perceel,

en gaat over tot de orde van de dag.