h

SP fractie stelt vragen over verkeersveiligheid

10 oktober 2008

SP fractie stelt vragen over verkeersveiligheid

Naar aanleiding van politiecijfers waaruit blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers stijgt heeft Ria Rouwet namens de SP fractie de volgende vragen aan het college gesteld:

Inleiding
Ria RouwetUit de cijfers van de politie van vorig jaar (2007) is gebleken dat in de gemeente Hengelo het aantal letselslachtoffers in het verkeer is gestegen. In januari 2008 is daar in de commissie Bestuur kort over gesproken en gezegd dat er snel een analyse zou moeten komen over de oorzaken daarvan. De burgemeester bericht de raad, dat de stijging een trend is die al twee jaar speelt. In de raadsvergadering van september is bovendien het onderwerp verkeersveiligheid als nieuw speerpunt aan het integrale veiligheidsbeleid van de gemeente toegevoegd.

Actualiteit
Wij zijn benaderd door bewoners aan de Reviusstraat die veel klachten hebben over auto�s die met te hoge snelheid rijden. Sinds de verkeerssituatie is gewijzigd van een weg met gelijksoortige kruisingen naar een voorrangswegsituatie wordt er volgens de bewoners veel te hard (veel harder dan 50 km per uur) gereden. De gemeente heeft op die klachten gereageerd door een snelheidsignaleringsbord te plaatsen. Dit heeft volgens de bewoners echter niet geleid tot een grote vermindering van de snelheid. Met name in de tegengestelde richting van waar het bord staat wordt nog steeds veel te hard gereden. Het gevoel van verkeersonveiligheid is hierdoor bij bewoners toegenomen.

Niet specifiek

De situatie in de Reviusstraat is niet uniek in Hengelo. De gemeente Hengelo kent meer verkeerssituaties, waarbij ten behoeve van de doorstroming van het HOV busvervoer voorrangswegen zijn gecre�erd, waar voorheen gelijksoortige kruisingen bestonden. Bij veel van dergelijke situaties is geconstateerd dat er te hard wordt gereden. In een groot aantal van die situaties zijn de fietsstroken aanliggend aan de rijbaan, wat de veiligheid voor met name fietsers ongunstiger maakt. Daarnaast hoeft het geen betoog dat op alle wijkavonden verkeersveiligheid een zeer �hot item� is, waarbij met name de ergernis over de overschrijding van de 50 km op de doorgaande wegen vaak wordt genoemd.

Vragen:

  1. Is het college op basis van de jaarcijfers van de politie over 2007 al tot een analyse gekomen over de oorzaken van de toename van verkeersletselslachtoffers in Hengelo?
  2. Is / wordt in de analyse een duidelijk onderscheid gemaakt in de verschillende categorie�n van wegen en worden daarbij voorrangswegen met aanliggende fietsstroken als aparte risicocategorie onderscheiden?
  3. Is het college van mening dat in gevallen waar bewoners hun klachten en zorgen uiten over snelheidsovertredingen zij serieus betrokken moeten worden bij de discussie over objectieve veiligheidsrisico�s en handhaving?
  4. Wordt het bij het plaatsen van een digitaal snelheidsignaleringsbord ook mogelijk de snelheidsoverschrijdingen te meten? Zo ja, zouden die gegevens met de bewoners besproken en van een analyse voorzien kunnen worden?
  5. Is het college het met onze fractie eens dat het aantal snelheidsovertredingen op genoemde categorie voorrangswegen verminderd kunnen worden door te handhaven? En kan het college ons informeren of er een systematische manier van handhaving bestaat bij dergelijke wegen binnen de bebouwde kom?

U bent hier