Voorstel SP: Afschaffen wachtlijstbelasting voor woningzoekenden huurwoningen

28 augustus 2008

Voorstel SP: Afschaffen wachtlijstbelasting voor woningzoekenden huurwoningen

In de komende raadsbesprekingen over de samenwerking tussen de Hengelose woningbouw corporaties en de gemeente wil de SP fractie voldoende raadssteun vinden voor het afschaffen van het inschrijfgeld voor wachtende woningzoekenden.

Mensen die in Hengelo een huurwoning zoeken wachten gemiddeld drie jaar op een huurwoning. Om een kans te maken een woning toegewezen te krijgen moeten woningzoekenden daarvoor inschrijfgeld betalen. Terwijl het inschrijven in verschillende gemeenten gratis is – zoals in Enschede - moet de ingeschrevene in Hengelo jaarlijks betalen. De SP wil deze verplichte “wachtlijstbelasting” afschaffen en roept de gemeente en de Woningbouwcorporaties in Hengelo op om het Enschedese systeem in te voeren.

In Hengelo betaalt een woningzoekende met een gemiddelde wachttijd van 2,5 jaar 63, 50 euro. Met name ouderen die voor een geschikte seniorenwoning vaak langer moeten wachten betalen voor ieder extra jaar er 18,50 euro erbij. In maart kreeg de SP fractie de toezegging van de wethouder dat hij dit met de woningcorporaties zou bespreken. De andere raadspartijen steunden dit pleidooi. Maar in een later afgesloten convenant tussen gemeente en corporaties werd deze regeling niet veranderd.

Melkkoe
SP raadslid Vincent Mulder: “Er is gewoon sprake van een melkkoe: De corporaties incasseren van de 12.000 woningzoekenden jaarlijks een kwart miljoen euro aan wachtgeld. Dat zijn mensen die alleen maar wachten op een aanbod en kans willen maken op een geschikte huurwoning. En het alternatief bestaat gewoon in andere gemeenten: jaarlijks een kaartje in vullen als herbevestiging van de wens om een andere woning te kunnen huren. Op geen enkele wijze kunnen de corporaties in Hengelo waar maken dat ze de inschrijvers waar voor hun geld bieden. Ze maken gewoon gebruik van de woningnood om hun kas extra te spekken.”