PvdA, Groenlinks en CDA beraden zich onder druk deelnemers binnenstadsdebat over WC

15 juli 2008

De SP heeft – zo blijkt - in antwoord op haar vragen over de bestemming van de marktkiosk met de steun van de mensen die deelgenomen hebben in de discussie over de toekomst van de binnenstad ervoor gezorgd dat het besluit over een WC gebouw op de markt voorlopig van de baan is.

De deelnemers aan die binnenstadsdiscussie hadden namelijk aangegeven dat de kiosk op de markt een horecafunctie zou moeten krijgen. Daarnaast zou er een toiletvoorziening onder het marktplein moeten worden gerealiseerd.
Het gemeentebestuur van CDA, Groenlinks en PvdA heeft in antwoord op de vragen van de SP nu besloten dat het raadsbesluit om de kiosk tot openbare WC te bestemmen vooralsnog niet wordt uitgevoerd. De SP was als enige tegen dit besluit. Opvallend genoeg schaarden partijen als burgerbelangen en progressief Hengelo zich ook bij deze kritiek op dit plan terwijl ze er - even tevoren - wel mee hadden ingestemd.
Als enige partij heeft de PvdA zich al uitgesproken: voorzitter Winter wond er geen doekjes om: “De PvdA-fractie staat nog steeds pal achter de doelstellingen en prioriteiten die met steun van de hele raad [hij liet even de SP links liggen] aan het college zijn meegegeven: groen, sfeer en markt. Dat daarin de zo karakteristieke kiosk behouden blijft, op een architectonisch goede manier omgebouwd tot een openbaar toilet, zoals de raad op 23 juni jl. besloot, is daarbij een randvoorwaarde……”

De SP wil de karakteristieke kiosk graag behouden, maar dan wel als thee- of schenkhuis!!