Investeren in renovatie voorkomt huurdersleed

19 juli 2008

Investeren in renovatie voorkomt huurdersleed

Al geruime tijd ageert de SP in de gemeenteraad van Hengelo tegen het slopen van woningen in oudere wijken rondom het centrum van de stad. Volgens de SP is dat een heilloze operatie want het lost de problemen niet op. Beter kan, aldus het raadslid Vincent Mulder in een bijdrage aan de Roskam (18 juli 2008) geld en energie worden gestoken in het verbeteren van woningen in oudere wijken zoals de Berflo Es, Veldwijk en Klein Driene. Als dat gebeurt, zullen mensen er met plezier blijven wonen en worden ze niet gedwongen te verhuizen, met alle problemen van dien, want waar moeten die Hengeloërs dan naar toe?

tekst: Vincent Mulder, SP fractie Hengelo

Berflo Es, Veldwijk en Klein Driene slecht af bij sloop Hengelo

De bestuurspartijen Pvda CDA en Groenlinks in Hengelo verwijten de SP dat die zich verzet tegen de massale sloopplannen in Hengelo. Immers, de te slopen huizen zijn ‘niet meer van deze tijd’ en de wijken zijn eenzijdig samengesteld met enkel sociale huurwoningen. Deze partijen scharen zich achter het convenant waarbij de gemeente en de woningbouwcorporaties Ons Belang en St. Joseph onlangs afspraken om voor 2015 te komen tot een vermindering van het aantal betaalbare huurwoningen met 3.500. Dat betekent voor wijken als Berflo Es, Veldwijk en Klein Driene een ‘herstructurering’ met een sloop van vijftienhonderd woningen. In haar laatste fractienieuwsbrief maakt de Pvda duidelijk dat “Zo’n herstructurering ook een uitgelezen kans is om de samenstelling van een wijk te veranderen.” “Die samenstelling is nu zeer eenzijdig: bijna alle huizen zijn sociale huurwoningen! Onder andere door dat eenzijdige woningaanbod is deze wijk ernstig verpauperd.”, aldus raadslid Birol Akkus.
Maar hier schijnt de Pvda toch te vergeten dat de verpaupering niet ligt aan de woningen zelf ligt, maar aan het woningbeleid dat jarenlang door de corporaties is gevoerd. Door het slechte onderhoud van de woningen en het toewijzingsbeleid, waarbij tijdelijke bewoning (vanwege ‘onvermijdelijke’ sloop) leidraad is geworden, wordt voorkomen dat bewoners veel energie steken in hun buurt en er een snelle doorstroom plaats heeft. Ook de aanstaande fusie van de twee corporaties zal de bewoners zeker niet helpen, immers ‘voor de huurders zal er niets veranderen’, zo wordt medegedeeld. De fusie leidt de corporaties er de komende tijd vooral toe interne zaken (lees navelstaren) te regelen. Bovendien heeft ook de gemeente zelf het verpauperen laten gebeuren door de corporaties niet aan te spreken op - en zelf nauwelijks te investeren in - het leefbaar houden van de buurt.
Overigens was het opvallend dat betaalbare huurwoningen aan de Dieselstraat die volgens politiek en de corporatie ‘in slechte staat’ en ‘niet meer van deze tijd’ waren, na enige druk plotseling niet meer worden gesloopt, maar als casco worden verkocht. De argumenten voor sloop kunnen blijkbaar ook voor de corporatie van de ene op de andere dag verdampen.

Goede betaalbare woningen Händelstraat worden gesloopt

Nog interessanter is het argument van de eenzijdige wijken. Volgens de slopers moeten de wijken mengen door sloop en bouw van nieuwe woningen voor ‘andere doelgroepen’. De SP heeft zich altijd verzet tegen een dergelijke argumentatie, niet omdat ze tegen gemengde wijken is, integendeel, maar omdat ze eerst antwoord wil op de vraag waar de mensen die moeten verhuizen dan naar toe moeten.

Waar moeten huurders bij sloop naar toe?

Vorige week presenteerde het Nicis instituut een onderzoeksrapport getiteld ‘Na de Sloop’ met vernietigende conclusies: ‘Terwijl de ene wijk verbetert, verloedert die ernaast.’. Dit waterbed-effect werkt over heel de stad. Vandaar dat de SP een plan van aanpak voor álle wijken in Hengelo voor ogen staat, waarbij renovatie van betaalbare woningen (ja, ook de nu nog dichtgespijkerde eengezinswoningen in de Händelstraat!) de inzet wordt. Gemengd wonen ontstaat niet door huishoudens met lagere inkomens uit de ene huurwijk naar een andere te verdrijven, maar door juist in alle wijken van de stad te zorgen voor voldoende betaalbare woningen. Want, zo stelt de SP de vraag nog maar eens aan de Hengelose slopers: waar moeten die huurders uit Veldwijk, Berflo Es , Klein Driene, Bloemenbuurt, Nijverheid naar toe?

Aktie tegen sloop betaalbare woningen