Gemeente prijst zich met WC-gebouw uit de Markt

2 juli 2008

Gemeente prijst zich met WC-gebouw uit de Markt

SP raadslid Ria Rouwet vindt het bijzonder merkwaardig dat de gemeente de verdere uitwerking van het binnenstadsdebat voor het marktplein - het concreet aantrekkelijker maken van dat plein – nog niet heeft aangepakt. Ze is vooral verbaasd omdat de gemeente onder andere als reden geeft dat de Raad heeft besloten de voormalige sigarenkiosk te verbouwen tot openbaar toiletgebouw.

Afgelopen week besloot de gemeenteraad tot de omvorming van de kiosk tot WC gebouw. Alleen de SP fractie kon hier niet mee instemmen. De volgende dag kregen alle raadsleden een brochure “Binnenstadsdebat Hengelo: Het Vervolg!” uitgereikt, waarin de gemeente uitlegt dat met het realiseren van de publieke WC er een hobbel ligt voor de verdere plannen met de markt.

Inderdaad druist de bestemming van de kiosk tot openbaar toilet in tegen de visie “We zitten op Goud”, waarin er door de deelnemers van het binnenstadsdebat is aangedrongen op een theehuis op die plek en een ondergrondse fietsenstalling voor gratis bewaakt parkeren.

Rouwet wil van het college uitstel van de bouw van het openbare toiletgebouw tot dat duidelijk is hoe de plannen voor het opleuken van de markt er uit komen te zien. “Als de bouw van het WC gebouw de realisatie van betere fietsenstalling en de verdere opleuking van de markt in de weg staat moeten we dat voorlopig daar maar niet bouwen.”, aldus Rouwet. Dan moet er gezocht worden naar een betere plek, want die openbare toiletten moeten er natuurlijk wel komen, aldus de SP.

tekst van de vragen

Tijdens de raadsvergadering van 23 juni j.l. is de raad in meerderheid akkoord gegaan met het voorstel de kiosk op de markt om te bouwen tot een openbare toiletvoorziening.

Op 14 april 2008 heeft de gemeenteraad van Hengelo de Burgervisie “Hengelo, we zitten op goud” vastgesteld als toets voor de beoordeling van toekomstige plannen van de binnenstad. Hierin staat ten aanzien van de Markt het onder andere volgende genoemd:
“Onder de markt worden schone, openbare toiletten aangelegd, gecombineerd met een gratis fietsenstalling. Op de markt is plaats voor een theehuis."

Zoals bekend heeft de SP tegen het voorstel m.b.t. de toiletvoorzieningen gestemd omdat wij dat voorstel in strijd vinden met de Burgervisie, die nu juist als toets voor al plannen met betrekking tot de binnenstad is vastgesteld.

Tijdens de raadsvergadering van 24 juni j.l. werd aan de aanwezige raadsleden de brochure “Binnenstadsdebat Hengelo: Het Vervolg!” uitgereikt, samen met een aanbiedingsbrief. In deze brief kwamen we de volgende passage tegen:

“Dit betekent overigens niet dat we direct aan de slag kunnen! Vooral bij de Markt zijn er nog flinke hobbels te nemen. Dit komt ten dele omdat er al besluiten liggen over de kiosk met toiletvoorziening….etc”

Hierover heeft de SP-fractie de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens, dat het op zijn minst een vreemde indruk maakt als de gemeenteraad de ene dag een voorstel met betrekking tot het realiseren van een openbare toiletvoorziening in de kiosk op de Markt aanneemt en de wethouder de dag erna in een brief stelt, dat onder andere dit besluit een flinke hobbel is bij het aan de slag gaan op de Markt?
  2. Waarom hebt u in het voorstel aan de gemeenteraad m.b.t. de toiletvoorziening er geen melding van gemaakt dat uitvoering van dit voorstel een “hobbel” zou kunnen zijn bij de verdere uitwerking van de plannen voor de Markt?
  3. Is het college het met ons eens dat het verstandig is de uitvoering van het besluit tot de realisatie van de openbare toiletten uit te stellen totdat de uitwerkingsplannen voor de Markt ook gereed zijn, zodat één en ander op elkaar kan worden afgestemd?