Directeur zorginstelling over marktwerking in de zorg

19 juli 2008

Directeur zorginstelling over marktwerking in de zorg

Dat de marktwerking in de zorg vrijwel alleen verliezers kent is al lang niet alleen een SP-standpunt meer. Naast de gebruikers worstelen vooral de zorginstellingen met de gevolgen van deze marktwerking en de daardoor noodzakelijke fusies en bezuinigingen. Onderstaand halen we een aantal uitspraken aan van interim directeur Hans Hofhuizen van de grootste regionale zorggigant Carint-Reggeland.

De Carint-Reggeland Groep (CRG) heeft net als veel andere thuiszorginstellingen grote problemen. Miljoenenverliezen dreigen dus op alles en nog wat moet bezuinigd worden. Na het aftreden van de oude directie wordt de organisatie geleid door een interim manager de heer Hans Hofhuizen. Deze verzorgt op het intranet een weblog om zijn visie op de ontwikkelingen te geven. Zijn bijdragen van 10 juli werden ons doorgestuurd door een bezorgde medewerker van Carint. Hierin schrijft Hofhuizen letterlijk: "Bij de invoering van de concurrentie in de zorg heeft de overheid een grote fout begaan. Deze is ervan uitgegaan dat zorgondernemers zich omvormen tot ondernemers en tegelijkertijd de solidariteit die ons zorgsysteem kenmerkt in stand zullen houden. Dat uitgangspunt is niet reëel. Ondernemers zoeken naar de meest gunstige product/markt combinatie, zodat ze hun streven naar winstmaximalisatie kunnen volgen. Dat betekent dat ze bepaalde klantgroepen zullen uitsluiten, omdat deze niet voldoende geld opleveren of zelfs geld kosten. Dat kan onder meer gebeuren als door de overheid maximale tarieven worden opgelegd. Dan is er geen sprake meer van een vrije markt en zullen aanbieders af zien van levering waardoor specifieke klantgroepen niet bediend worden. Dit betekent het einde van de solidariteit."

Kwaliteit onontkoombaar achteruit

Boosheid over afbraak ThuiszorgDe politici van met name CDA en PvdA huize, die maar blijven volhouden dat de kwaliteit van de zorg niet in gevaar is kunnen zich de volgende quote aantrekken: "Problemen zijn er natuurlijk. Dat is zeker. En ze zijn nog niet opgelost. De overheid zal ook in de toekomst minder geld aan ons soort organisaties ter beschikking stellen. Dat betekent dat de kwaliteit van de zorg achteruit gaat. Dat is onontkoombaar. We hebben afgesproken dat we als we door een minimaal niveau van zorg zakken ermee stoppen. Dan doen we het niet meer en geven we de opdracht terug aan Den Haag."

Duidelijker kan het niet. Een topbestuurder in de zorg die hogere normen voor de zorg heeft dan hij door de marktwerking kan waarmaken. Dreigende uitsluiting van cliëntgroepen vanwege winstmaximalisatie. Wordt het geen tijd om eens met deze vernieling van ons zorgsysteem te stoppen?

Marktwerking in de Thuiszorg kent alleen maar verliezers
SP bezet ingang gemeentehuis voor betere thuiszorg