SP bezet ingang gemeentehuis voor betere thuiszorg

12 juni 2008

SP bezet ingang gemeentehuis voor betere thuiszorg

Met tientallen mensen is vanmiddag in Hengelo voor het stadhuis geprotesteerd tegen de verslechteringen in de thuiszorg. De Zorg is Ziek, zo hielden leden van de SP en thuiszorgmedewerkers van Carint de naar buiten geroepen wethouder voor.

Verhaal halen bij de wethouder: "U heeft mooie woorden, maar ik ervaar een andere praktijk"

Mariska ten Heuw, fractievoorzitter van de SP gaf aan dat het echt niet langer kan, voor de mensen die thuiszorg nodig hebben niet en voor de werkers in de thuiszorg evenmin. Die laatsten zijn er massaal op achteruit gegaan doordat hun werk nu tot alfahulp is veranderd. Dat betekent een grote verslechtering in inkomen en bijvoorbeeld geen pensioenopbouw. De mensen met het hart voor de mensen die zorg nodig hebben worden de dupe van de rigoureuze marktwerking. Door laag aan te besteden zijn de thuiszorgorganisaties op de markt bezig hun werk te behouden. Maar de lage prijs wordt afgewenteld op de werkers in de zorg.En door de indicaties verliezen de mensen die het nodig hebben voldoende zorg en hun vaste mensen.
Die mensen die de zorg ontvangen lieten zich niet onbetuigd: Een man in een rolstoel sprak uit zijn hart de wethouder toe: "U heeft mooie woorden, maar ik ervaar een andere praktijk"

boosheid over de toestand in de Thuiszorg
Boosheid over de toestand in de Thuiszorg
SP ers Mariska ten Heuw, en Fons Luijben maken de wethouder duidelijk dat ook de PvdA moet inzien dat de marktwerking uit de thuiszorg moet.
Met oude brancards, pispotten kruiken en bezems werd de thuiszorgsituatie uit een vorige eeuw weergegeven; "Daar willen we niet naar terug!"

Verslag op Radio Oost
Thuiszorgmedewerkers bezetten gemeentehuizen