‘PvdA verdedigt plannen voor sloop van duizenden betaalbare huurwoningen’

20 mei 2008

‘PvdA verdedigt plannen voor sloop van duizenden betaalbare huurwoningen’

In een rondzendbrief van de PvdA fractie aan haar leden in Hengelo pakt raadslid Ineke Buursink met forse kritiek uit naar de SP. Onder de kop “Paniekzaaierij van SP Hengelo over sloop huurwoningen” trekt ze de integriteit van de SP in twijfel: “De SP maakt het wel erg bont. Volgens de SP zouden er wel 3500 huurwoningen in de buurten van Hengelo gesloopt kunnen worden. Een slag in de lucht en een nogal twijfelachtige voorstelling van zaken.”

SP raadslid Vincent Mulder is verbijsterd over deze reactie van de PvdA. In het debat over de woningnotitie heeft de PvdA geheel geen stelling genomen tegen de voorgenomen sloop van duizenden betaalbare woningen die voor 2015 staan geprogrammeerd in Hengelo. De enige reactie die de PvdA levert is dat ze 20 % sociale woningbouw in alle nieuwe projecten wil. Maar de klad zit ‘m nu juist in die nieuwe projecten. Dat zijn per jaar hooguit 100 huurwoningen, wat dan slechts 20 nieuwe woningen van rond de 490 euro huur oplevert terwijl de gemeente voorziet er jaarlijks zo’n 500 te slopen die nu nog voor rond de 300 euro te huur zijn.
Mulder wil van de PvdA dan ook weten waar deze partij staat en vraagt ze om in de komende commissievergadering zich daarover nu eindelijk eens uit te spreken. Mulder: “De corporaties bezitten gezamenlijk zo’n 13.500 huurwoningen, waarvan er 12.000 (90 %) te huur zijn met eventueel huursubsidie. Van dat aantal van 12.000 zogenaamde ‘bereikbare woningen’ wil de gemeente samen met de woningbouwcorporaties in een paar jaar terug naar 8.500 woningen van maximaal 490 euro huur. Dat betekent dat ze ofwel de huren van de woningen fors gaan verhogen, wat ze wettelijk niet mogen, ofwel dat ze dus die 3.500 woningen gaan slopen.”

Corporatiedirecteur of volksvertegenwoordiger?

In het convenant dat de gemeente met de corporaties Ons Belang en St. Joseph heeft gesloten staat dat deels ook al uitgewerkt per buurt: Vóór 2015 staan er al concreet 2.500 woningen op de nominatie voor sloop in buurten als Berflo Es, Klein Driene, Hengelose Es, Bloemenbuurt en aan de Breemarsweg.
Mulder: “Mevrouw Buursink van de PvdA zou daar eens op moeten reageren. Waar moeten die mensen naar toe als hun woning gesloopt wordt. Van een woning van rond de 300 euro per maand naar een andere woning van net iets minder dan 500 euro is voor velen een onoverbrugbaar verschil. Het lijkt er meer op dat de PvdA de verdediging kiest voor de plannen van de gemeente met de woningbouwcorporaties, dan dat ze opkomt voor de belangen van de huurders. De SP fractie vindt dat mevrouw Buursink zich moeten realiseren dat ze als raadslid niet vanuit de hoedanigheid als corporatiedirecteur van Domijn zou moeten spreken, maar als volksvertegenwoordiger.”