SP fractie: naast aantrekkelijker binnenstad ook betere voorzieningen in de buurt.

6 maart 2008

Naar aanleiding van het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om een miljoen euro extra uit te trekken voor de aanpak van de binnenstad wil de SP uitdrukkelijk ook de noodzaak van voorzieningen in de Hengelose buurten en wijken betrekken.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 was de (her)inrichting van de binnenstad, en dan met name van het marktplein, een belangrijk thema. In ons verkiezingsprogramma staat daarover het volgende:

11.2 Binnenstad

De meningen over het centrum zijn verschillend. Veel mensen hebben kritiek op de inrichting van het huidige Marktplein. Deze open markt is echter een resultaat van de keuze die nog niet lang gelden is gemaakt. De uitkomst was destijds dat de warenmarkt op het Marktplein blijft en niet wordt verplaatst naar een andere locatie. De warenmarkt trekt twee keer in de week veel mensen naar de binnenstad.

meer dan honderd drukbezochte evenementen per jaar
Het Hengelose Marktplein: meer dan honderd drukbezochte evenementen per jaar

De investeringen in het centrum, zoals rond de Markt en bij het station, waren groot. Deze zijn nog lang niet afgeschreven. Wij willen geen grootschalige aanpassingen van het Marktplein met dito nieuwe investeringen. Het geld kan maar één keer worden uitgegeven. De SP kiest voor het afmaken van de renovatie van de Hengelose Es en extra investeringen in de Berflo Es en Klein Driene. Wel is de SP bereid om met eenvoudige middelen de Markt wat gezelliger te maken.

elke woensdag en zaterdag de hele dag warenmarkt

Binnenstadsdebat

In 2007 kwam het college met het voorstel € 350.000 euro uit te geven aan een te organiseren binnenstadsdebat. De SP fractie heeft hier tegen gestemd omdat dit wel erg veel geld is enkel voor het houden van een debat. Met dit geld alleen al zou het Marktplein een stuk gezelliger gemaakt kunnen worden. Andere belangrijke reden om hier tegen te zijn was, dat niet op voorhand duidelijk werd óf en zo ja hoeveel geld er beschikbaar zou zijn om de uitkomsten van het debat uit te kunnen voeren.

Inmiddels heeft het binnenstadsdebat plaats gevonden en hebben 1100 Hengeloërs daar hun bijdrage aan geleverd. Dat geeft aan, dat veel mensen zich bij dit onderwerp betrokken voelen. Gelukkig bleken de meeste deelnemers zo reëel, dat door hen geen ingrijpende (en dus zeer dure) wijzigingen werden voorgesteld om de binnenstad aantrekkelijker te maken. In die zin sluit de uitkomst van het debat aan op hetgeen de SP ook in haar verkiezingsprogramma al had gesteld: met eenvoudige middelen het Marktplein / de Binnenstad gezelliger maken.

Meer aandacht voor de wijken, het standpunt van de SP

Inmiddels heeft het college voorgesteld om € 1 miljoen te reserveren om aanpassingen aan het Marktplein / de Binnenstad uit te kunnen voeren. Het college acht het van groot belang de mensen te laten zien, dat er wat met hun “input” wordt gedaan. Echter: zoals het er nu naar uitziet is er voor 2008 en verder slechts beperkt geld beschikbaar om voor de hele stad, inclusief de verschillende wijken, nieuwe investeringen te doen. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden. Dat gebeurt in principe eind juni bij het vaststellen van de zogenaamde Kadernota. Een concept hiervan is nu gereed. Hierin doet het college geen voorstellen om geld vrij te maken voor bijvoorbeeld het opknappen van Klein Driene, het afmaken van de Hengelose Es of kleine aanpassingen in het Weusthagpark zodat het zich langzamerhand kan ontwikkelen tot een echt stadspark. Ook wordt niet meer geïnvesteerd in betere fietsvoorzieningen. De SP wil daar wél geld voor uittrekken. Vandaar ook dat wij het investeren van € 1 miljoen voor de binnenstad veel te veel vinden.

Meer aandacht voor de wijken; hier de Hengelose Es

Het is voor Hengelo van groot belang welke projecten er in de hele stad tegen welke kosten gerealiseerd zullen gaan worden. De SP is er daarom niet voor om het collegevoorstel te volgen en zonder meer 1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het - overigens nog steeds op beperkte schaal - aanpakken van de binnenstad.

Een vergeten deel van de wijk Hengelose Es