5 februari 2008

Agenten verdienen beter

De SP heeft bij de verschillende politieposten in Hengelo haar steun betuigt voor de acties van de politiebonden. De bonden eisen een betere CAO; de lonen van de agenten zijn de afgelopen jaren sterk achterop geraakt vergeleken met andere beroepsgroepen. De SP deelde ondersteuningspamfletten uit.

Politie in actie
Op verschillende plaatsen in het land gaan afdelingen van de SP op bezoek bij de politie.
Met het laatste bod van minister Ter Horst zou de gemiddelde politieagent er de komende twee jaar, de inflatie meegerekend, amper op vooruit gaan. En dat terwijl de SP nu al dagelijks meldingen binnenkrijgt van agenten die nauwelijks rond kunnen komen van hun salaris. Het salaris bij de politie staat al tijden vrijwel stil. Netto zijn agenten er de afgelopen jaren zelfs op achteruit gegaan. Om onder andere de gestegen ziektekostenpremies te kunnen betalen, moeten sommigen er een baan bijnemen.

De Politiebonden wil een voor iedereen geldende loonsverhoging van 3,3 procent per jaar, zowel in 2008 als in 2009. Daarnaast eisen de bonden drie specifieke inkomensmaatregelen voor politiemedewerkers:

1. een tegemoetkoming in de zorgverzekeringskosten voor politieambtenaren met een niet-werkende partner en/of studerende kinderen;
  2. een aanzienlijke verbetering van de vergoedingen voor avonddiensten en piketdiensten;
  3. een verbetering van het inkomensperspectief van politieambtenaren die op het maximumbedrag van hun salarisschaal zijn aanbeland.

SP-motie in de Raad

De SP raadsfractie heeft in de laatste raadsvergadering een motie ingediend waarin de gemeente gevraagd werd ook haar steun uitspreken voor de acties van het personeel van de politie voor een betere CAO. Deze Hengelose SP motie werd slechts gesteund door Groenlinks.

De motie:
De gemeenteraad van Hengelo in vergadering bijeen op 29-01-2008,

Overwegende dat:
- Veiligheid voor de gemeente een belangrijke taak is;
- De politie hierin voor de gemeente een belangrijke partner is;
- De politie een zware, onregelmatige en verantwoordelijke taak heeft;
- De salarisontwikkeling bij de politie al jaren vrijwel stil staat;
- De gemeente gebaat is bij goede en goed gemotiveerde politiemensen, nu en in de toekomst;
- Het daarvoor van belang is dat er voor politiewerk een loon wordt betaald dat recht doet aan de zwaarte van de functie;

Spreekt uit dat:
- Zij de inzet van de politie voor een betere salarispositie ondersteunt;
en draagt het college op om:
- Deze uitspraak namens de raad kenbaar te maken aan de minister.
En gaat over tot de orde van de dag

Agenten verdienen beter
Schaf rittenboeken en verantwoorden urenrooster politie af