SP houdt inzameling Asbest gratis

31 januari 2008

SP houdt inzameling Asbest gratis

De SP fractie heeft de CDA wethouder van milieu ter verantwoording geroepen vanwege zijn besluit om het aanbieden van asbestafval voortaan niet meer gratis te laten gebeuren. De Hengelose bevolking kon uit de krant vernemen dat men in Hengelo per 1 januari 2008 voor het inleveren van astbesthoudende materialen bij het afvalbrengpunt aan de Wegtersweg een sloop- of meldingsvergunning moet hebben. De kosten voor zo’n vergunning bedragen € 40,85.

Ria RouwetSP raadslid Ria Rouwet kreeg tijdens de raadsvergadering van de wethouder de toezegging dat het verlenen van de vergunning kosteloos zou worden geregeld. Rouwet: “het principe van melden waar het afval vandaan komt en wie het inlevert is niet verkeerd. Daarmee voorkom je dat bedrijven, die professionele asbestverwijderaars moeten inhuren het via particulieren gratis kunnen afvoeren. Al die praktijken vormen een groot gevaar vanwege het vrijkomende stof.”
Overigens is Rouwet er ook voor dat asbestverwijdering voor bedrijven door de overheid gesubsidieerd moet worden: “Laat de overheid die kosten maar verhalen bij Eternit, die ondanks de kennis van de risico’s voor de volksgezondheid het asbestmateriaal jarenlang bleef produceren en verspreiden.”
De SP fractie is van mening dat het in kaart brengen van asbestverontreiniging en het verantwoord verwijderen en inzamelen van het levensgevaarlijke afval voorop moeten staan in het beleid van de gemeente. Asbestvezel is vanaf de Tweede Wereldoorlog door de Eternit fabriek in Goor verwerkt tot het begin jaren negentig verboden werd. Nu nog is heel Nederland vergeven van materialen waarin de kankerverwekkende stof verwerkt is. Dit levert bij sloop en branden levensbedreigende situaties op door vrijkomende vezels die in de lucht komen.
Verder zegde de wethouder toe om in samenwerking met de andere Twentse gemeenten te komen tot een uniforme regeling voor de gratis inzameling van asbestafval.