Harry van Bommel in Hengelo

7 november 2007

Harry van Bommel in Hengelo

SP Tweede kamerlid Harry van Bommel zal op maandag 12 november een gastles verzorgen op scholengemeenschap Twickel in Hengelo.

De buitenlandwoordvoerder van de SP zal met leerlingen van de hoogste klassen van HAVO en VWO in discussie gaan over de situatie in Afghanistan, de oorlog tegen terreur, de wederopbouw van het land en de aanwezigheid van het Nederlandse leger.

Deze gastles is open voor alle leerlingen van Twickel en zal plaatsvinden om 15.00 uur op de Twickel hoofdlocatie aan de Woolderesweg 130 in Hengelo.

Dit najaar neemt de Nederlandse regering een besluit over de beëindiging of eventuele verlenging van de missie in Afghanistan. Deze missie waar twee jaar geleden toe besloten is had tot doelstelling om in de provincie Uruzgan te werken aan de wederopbouw. Feit is echter dat van die wederopbouw nauwelijks sprake is geweest vanwege de verschillende uitbarstingen van geweld en geweldsdreiging.

Harry van Bommel is een van de pleitbezorgers voor steun aan de Afghaanse regering via ontwikkelingssamenwerking in veilige gebieden. Hij pleit dan ook samen met het Comité Troepen Terug uit Afghanistan voor terugkeer van de Nederlandse militairen uit deze missie en dus tegen de verlenging van de Nederlandse inzet.

Aansluitend zal van Bommel om 17.00 uur samen met SP leden uit Hengelo Afghanistan kranten uitdelen aan de reizigers op het NS station in Hengelo.