Stop uitverkoop Thuiszorg (update)

6 september 2007

Stop uitverkoop Thuiszorg (update)

Afgelopen weekend is ook in Hengelo de SP gestart met de actie Stop uitverkoop Thuiszorg. Bij een stand in de binnenstad werden bezoekers gevraagd om een actiekaart te tekenen. Meer dan 250 mensen gaven daaraan gehoor. Daarnaast waren er verschillende mensen die extra kaarten vroegen om mee te nemen voor collega’s op hun werk of voor familie en bekenden.

aktiekraam Stop uitverkoop Thuiszorg

De komende zaterdagen zal de actie worden voortgezet. Op 8 september zijn we vanaf 11.00 uur te vinden op de hoek Enschedesestraat Brinkstraat tegenover Strawinsky .

LIVIO ontslaat 150 medewerkers

De kranten staan er deze weken vol mee: duizenden thuiszorghulpen moeten vrezen voor hun baan en moeten ervoor vrezen dat ze in de toekomst tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden (alfahulpconstructie) aan het werk worden gezet.
De Twentse thuiszorgorganisatie LIVIO kondigde gisteren de ontslagen van honderdvijftig thuiszorgwerkers aan. “Zorginstelling moet afslanken na miljoenenverlies." Kopt de krant. Een zorginstelling die verlies draait? Bedoelen ze soms dat er eigenlijk winst gedraaid moet worden. Vandaar die ontslagen......??

Mariska ten Heuw van de Hengelose SP raadsfractie:
“Dit uitkleden van de zorg het gevolg van de invoering van de Wmo (Wet maatschappelijke Ondersteuning) die gemeenten ertoe aanzet de huishoudelijke verzorging zo goedkoop mogelijk in te kopen. Staatssecretaris Bussemaker heeft nietszeggende afspraken gemaakt met de werkgevers, vakbonden en gemeenten en 20 miljoen euro beschikbaar gesteld om personeel voor de zorg te behouden. Dat is niet om de ervaren mensen te behouden voor de thuiszorg, het voorkomt de ontslagen niet en het voorkomt niet dat het personeel onder druk wordt gezet slechtere arbeidsvoorwaarden te accepteren.”
Vandaar dat de SP de tijd rijp vindt voor massaal protest: zeg JA tegen goede thuiszorg en NEE tegen duizenden gedwongen ontslagen!

SP Tweede Kamerlid Agnes Kant roept in radiospotjes en advertenties in tijdschriften op de actie te ondersteunen:”want cliënten hebben recht op fatsoenlijke zorg en het personeel heeft recht op fatsoenlijk loon”.

Zorg geen markt