Oproep tot manifestatie Stop Uitverkoop Thuiszorg

25 september 2007

Oproep tot manifestatie Stop Uitverkoop Thuiszorg

SP organiseert busvervoer vanuit Twentse steden naar manifestatie op 3 oktober den Haag. De afgelopen weken heeft de SP samen met het comité Zorg Geen Markt in Twente honderden handtekeningen opgehaald voor het beëindigen van de uitverkoop van de Thuiszorg. Samen met vakbonden Abva Kabo FNV en de ouderenbonden waaronder de ANBO wordt op 3 oktober een grote manifestatie georganiseerd voor de Tweede Kamer in Den Haag. De Kamer debatteert 4 oktober over de gevolgen van de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

Bij het comité zijn duizenden klachten binnen gekomen van thuiszorgcliënten die de zorg zienderogen zien verschralen. Daarnaast staan door aanbestedingen de banen van honderden thuiszorgwerkers op de tocht. Met de WMO heeft de regering de thuiszorg in de uitverkoop gedaan. Gemeenten kopen zo goedkoop mogelijk zorg in. Personeel en cliënten betalen een hoge prijs. De kwaliteit holt achteruit. Cliënten verliezen hun vertrouwde hulp. Duizenden ervaren krachten worden ontslagen, anderen moeten fors loon inleveren. Zo staan bij de thuiszorginstelling Livio in Enschede - Haaksbergen honderdvijftig banen op de tocht.
Wij willen hier iets tegen ondernemen. Want cliënten hebben recht op fatsoenlijke zorg en het personeel heeft recht op fatsoenlijk werk met fatsoenlijk loon.

De SP in Hengelo organiseert busvervoer.
Voor 7,50 euro kan men mee naar de demonstratie
Vertrek is om