SP wil werk maken van Fietsbeleid in Hengelo

23 mei 2007

SP wil werk maken van Fietsbeleid in Hengelo

Met een initiatiefvoorstel getiteld “Fietsbeleid uit de laagste versnelling” wil de SP het vastgelopen fietsbeleid weer vlot trekken. De fractie heeft moeten constateren dat van de 1,8 miljoen euro die de Raad in 2003 voor fietsbeleid had uitgetrokken voor de periode 2003-2006 op dit moment nog maar 8 % is gebruikt.
In een voorstel dat ze de gemeenteraad nu voorlegt wil de SP het niet bestemde geld gebruiken voor de aanleg van een nieuwe fietsroute in de stad parallel aan het spoor.

Voorstel om niet uitgegeven geld snel te benutten

Bij de uitvoeringsnota Fietsen 2003-2006 werd destijds reeds vastgesteld dat eerdere beleidsvoornemens en nota’s voor het verbeteren van fietsvoorzieningen niet hadden geleid tot concrete verbeteringen. Vandaar dat in de nota tal van concrete verbeteringen werden opgesomd en van geld voorzien. “Daarom is het zo merkwaardig nu te moeten constateren dat er wel geld is, maar het op een of andere manier niet leidt tot een forse verbeteringen voor de fietser”, aldus Vincent Mulder, SP raadslid.

De SP pleit al jaren voor het fors investeren en promoten van Hengelo als Fietsstad. Juist waar parkeerproblemen en verstopping van de wegen rondom het centrum groeiende problemen vormen kan het stimuleren van het fietsgebruik de oplossing bieden.
De SP constateert dat dit ook bij andere partijen wel in woorden wordt beleden, maar het in Hengelo blijkbaar niet in daden wordt omgezet.
Bij de Hengeloërs zelf is het besef en de wil voor meer fietsgebruik volop aanwezig. Zo werd in 2005 door 70 % van de stemmers op de gemeentelijke website www.hengelo2030.nl gesteld dat Hengelo vooral moet zorgen dat het centrum goed bereikbaar is door beter openbaar vervoer en meer fietspaden in plaats van meer (auto)wegen.

Foto’s: situatie langs het spoor ter hoogte van de Tuindorpstraat
situatie langs het spoor ter hoogte van de Tuindorpstraat

De SP doet het voorstel een begin te maken met wat wel wordt genoemd de “fietssnelweg Twente”. Dat is het plan om in Twente snelle fietsroutes parallel aan de spoorlijnen aan te leggen. Met het geld wat in Hengelo op de plank ligt wil de partij dat een begin wordt gemaakt met deze route binnen de bebouwde kom, door vanaf de locatie van het nieuwe ROC een fietspad langs het spoor richting Borne aan te leggen. Op dit moment is de ruimte die daarvoor beschikbaar is duidelijk zichtbaar vanwege de aanleg van de geluidswering langs het spoor. De kraanmachines rijden nu op de plaats waar straks de fietsers een prima snelle verbinding met het centrum kunnen krijgen.
Met het realiseren van een stuk nieuwe fietsroute moet het college ook in Regio en Provincie het enthousiasme kweken om snel met geld over de brug te komen voor de volledige aanleg van deze fietsroutes die de steden in Twente snel kunnen verbinden.

Tekst van het initiatief (Word-document)
Hengelo moet beste fietsstad van Nederland worden.