Gratis openbaar vervoer gaat Hengelo voorbij

8 mei 2007

Gratis openbaar vervoer gaat Hengelo voorbij

Zoals bekend hecht de SP aan de totstandkoming van een goed en gratis openbaar vervoersysteem in Nederland. Om nut en noodzaak daarvan te bewijzen vinden wij experimenten met gratis openbaar vervoer voor ouderen zeer wenselijk. In de Kadernota die door de raad in februari 2007 is vastgesteld is voor dergelijke experimenten ook geld uitgetrokken. Wethouder Kok heeft aangegeven dat dergelijke experimenten voornamelijk in regionaal verband hun beslag moeten krijgen.

De SP stelt hierover de volgende vragen aan het college:

1. Is het college op de hoogte van het besluit van het kabinet om in vier regio’s in Nederland experimenten met Gratis Openbaar Vervoer voor Ouderen te starten?
  2. Is het bij het college ook bekend dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat daartoe de verschillende regio’s in het land heeft verzocht om met plannen te komen voor Gratis Regionaal Openbaar Vervoer?
  3. Is het college het met de SP fractie eens dat het bijzonder te betreuren is dat de Regio Twente niet tot de uitverkozen regio’s behoort?
  4. Is het bij het college bekend of ook de Regio Twente, waar de gemeente Hengelo onderdeel van uitmaakt, een plan voor een dergelijk experiment bij het ministerie heeft ingediend?
  5. Indien dit niet het geval is, betreurt het college dan deze gang van zaken, omdat dit - ook gezien het Hengelose collegevoornemen om te experimenteren met gratis openbaar vervoer – een enorme gemiste kans betekent voor het verbeteren van het openbaar vervoerssysteem in Twente?
  6. Is het college van plan om, indien de Regio geen plan voor een experiment met gratis OV heeft ingediend, bij de verantwoordelijk bestuurder van de Regio Twente aan te dringen op het uitwerken van voorstellen voor Gratis Openbaar Vervoer voor Ouderen in de Regio Twente en hiervoor op zeer korte termijn financiering te vinden bij rijk, provincie en de eigen gemeenten?
SP in actie voor gratis openbaar vervoer
SP al jaren in actie voor gratis openbaar vervoer

Proeven met gratis ov voor ouderen