Twee Hengelose SP-leden in Overijsselse Staten

17 maart 2007

Twee Hengelose SP-leden in Overijsselse Staten

Met de fantastische verkiezingsuitslag van 7 maart heeft de SP het zetelaantal in de provinciale staten weten te verdubbelen van 3 naar 6. De partij boekte veel meer dan een dubbele winst en ging van 4,3 % naar 11,7 %.

Eric Smeenk en Jean Rouwet in de Staten

Voor Hengelo betekent de uitslag dat Jean Rouwet opnieuw statenlid wordt en dat Eric Smeenk voor het eerst mee gaat doen in de SP statenfractie.

De zetelverdeling ziet er nu als volgt uit:

Partij 2007 2003
CDA 17 24
PvdA 9 15
SP 6 3
VVD 6 9
ChristenUnie 5 4
GroenLinks 2 3
SGP 2 2
D66 0 2
LPF 0 1

Met deze winst is de SP in alle provincies de grote winnaar van de statenverkiezingen. Voor lijsttrekker Düzgün Yildirim betekent dit een forse vooruitgang en een vooruitzicht op deelname in het provinciebestuur. Yildirim: "De coalitiepartijen gaan alle terug in zeteltal. De kiezers hebben ons programma en onze inzet het meest beloond. Het wordt daarom tijd dat we grote delen van onze voorstellen nu kunnen uitvoeren, zoals gratis openbaar vervoer, geen wachtlijsten in de jeugdzorg en het in handen houden van de aandelen van Essent, zodat we de graaicultuur aan de top daar kunnen indammen."

SP Overijssel