SP kamerlid brengt zwaard terug in Haaksbergen (update)

19 februari 2007

SP kamerlid brengt zwaard terug in Haaksbergen (update)

Het kersverse SP kamerlid Paul Ulenbelt heeft op woensdag 21 februari het zwaard van de bekende historische dorpsfiguur Poeten Graads overhandigd aan burgemeester Loohuis vann Haakbergen. Dat zwaard was in het bezit van het Ulenbelt die het erfde van zijn vader, die destijds notarisklerk in Haaksbergen was. Paul Ulenbelt woont nu in Leiden, maar is in Haaksbergen geboren en heeft tot zijn 17e in Haaksbergen gewoond.

Het leek Ulenbelt, die voor de SP op werkbezoek in Twente was, een goed moment om het dierbare erfstuk terug te geven aan Haaksbergen. De Historische Kring Haaksbergen is zeer verheugd met dit historische voorwerp van haar lokaal bekendste Historische figuur.

Poeten GraadsPoeten Graads, ofwel Gerhardus Leferink (1854 - 1946) was de laatste nachtwaker en dorpsomroeper uit Haaksbergen. Hij volgde in dat beroep in 1875 zijn vader op. Hij ging ‘snachts gekleed in schapenvellen jas, door Haaksbergen, met stok en zwaard.
Hij werd door vele oud-Haaksbergenaren gezien als het symbool van vrolijkheid en eerlijkheid. Het is dan ook niet zonder reden, dat deze man vereeuwigd is in een bronzen plastiek, dat geplaatst is nabij het VVV kantoor aan de Molenstraat.

Paul UlenbeltPaul Ulenbelt (1952, Leiden) is arbeids- en organisatiepsycholoog. Hij promoveerde op onderzoek naar blootstelling aan chemische stoffen. Voordat hij fractiemedewerker voor de SP werd werkte hij 10 jaar voor FNV, richtte het Bureau Beroepsziekten op en is nu een van de 16 nieuwe kamerleden voor de SP in de Tweede Kamer.

Burgemeester Loohuis neemt de sabel in ontvangst

Even kijken of de sabel past bij het standbeeld

Op campagne op de weekmarkt

reportage in Tubantia