h

Stationstunnel

4 januari 2007

Stationstunnel

De gemeente Hengelo heeft in onderhandeling met Prorail, de Provincie Overijssel en de Regio Twente overeenstemming bereikt over een verbrede onderdoorgang bij het NS station. De hele gemeenteraad ging akkoord, behalve de SP.

Stationstunnel

Hoewel Prorail al een verbreding van 4,5 naar 6 meter had gepland, is op verzoek van de gemeente nu een akkoord bereikt voor een tunnelbreedte van 12 meter. Die extra verbreding brengt de totale kosten van de onderdoorgang op 13 miljoen euro. Door bijdragen van de Regio Twente en de Provincie Overijssel resteert voor de gemeente nog 800.000 euro als eenmalige bijdrage aan dit project.

Dat lijkt een koopje: als gemeente zelf 8 ton betalen voor iets van 13 miljoen. Maar wat heb je er dan voor? In plaats van een verbrede tunnel van 6 meter - die door Prorail al was toegezegd en met rijkssubsidie volledig zou worden betaald - een tweemaal zo brede doorgang. Naast de vraag over hoe openbaar deze tunnel van het centrum naar zuid wordt als de NS er straks controlepoortjes plaatst, resteert de vraag of deze investering van 13 miljoen wel te rechtvaardigen is. Immers, we kúnnen op die plek al onder het station door en voor de voorspelde drukte op het station (die niet erg zal toenemen) is zo’n brede tunnel zeker niet nodig. Zes meter is ruim voldoende voor de verwachte passagierstromen. Dat wordt ook door alle experts bevestigd.

De vraag rijst dan ook of je niet wat beters zou kunnen doen met die 13 miljoen. Nu wil het geval dat aan het NS station in Zutphen (dezelfde architect als van het station in Hengelo) onlangs een ingrijpende verbouwing heeft plaatsgevonden. Daar ging het om een grote ondergrondse fietsenstalling, waar gratis permanente bewaking is voor ruim 3000 fietsen en ook plaats biedt aan een fietsenmakerij. Deze fietsenkelder gebouwd deels onder het station. Het stationsplein biedt met een prachtige trap vanaf de voorkant een ware verfraaiing, maar bovenal een zeer praktische oplossing voor het fietsparkeerprobleem in de stad. Sinds de opening is het een groot succes. Aardig in dit verband is dat de kosten van het hele Zutphense stationsproject veel minder dan 13 miljoen bedragen. Ook daar doen het Rijk en Prorail een forse investering. De gemeente draagt eenmalig 1,9 miljoen bij en draagt daarnaast de kosten voor de fietsenbewaking.

Waar Hengelo 13 miljoen uitgeeft voor een “wat breder gat”, kun je in het Zutphense geval zeggen: “’t is een heel bedrag, maar dan heb je ook wat”.

U bent hier