Twentse deelname aan Grijs op Reis manifestatie

26 oktober 2006

Twentse deelname aan Grijs op Reis manifestatie

meer dan 100.000 steunbetuigingen bouwen aan gratis openbaar vervoer voor ouderen

Op 24 oktober is in den Haag door het SP ouderenplatform een enorm bouwwerk van meer dan 100.000 handtekeningen op bouwstenen aangeboden aan de vaste kamercommissie voor verkeer en vervoer.

De bouwstenen symboliseren de brede steun voor het voorstel om het openbaar vervoer voor ouderen gratis te maken. Vanuit Twente gingen een dertigtal ouderen per bus naar de manifestatie om de Twentse stenen bij te dragen. Er is sinds de zomer op markten en bij winkelcentra intensief actie voor gevoerd.

Onder de sprekers op de manifestatie voor het Binnenhof waren Michel van Hulten, oud staatssecretaris van verkeer, die al sinds jaren een kruistocht houdt voor het gratis maken en het daardoor intensiveren van het openbaar vervoer. Ook SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens sprak de menigte toe
De SP heeft gratis openbaar vervoer voor ouderen als belangrijk punt in haar verkiezingsprogramma. Ook de fractievoorzitter van de SP in de Brabantse staten Nico Heijmans sprak de demonstranten toe over het belang van gratis openbaar vervoer, en over het initiatief van zijn SP fractie waardoor een experiment met gratis openbaar vervoer daar serieuze vorm begint aan te nemen.
Sinds het SP ouderenplatform de actie startte zijn er meerdere partijen die experimenten met gratis openbaar vervoer in hun verkiezingsprogramma's hebben opgenomen.

Ons fotoverslag
Verslag Enschede