Nico Heijmans over gratis openbaar vervoer

24 oktober 2006

Nico Heijmans over gratis openbaar vervoer

Deze rede werd uitgesproken door de fractievoorzitter van de SP in de Brabantse staten Nico Heijmans en over het initiatief van zijn SP fractie waardoor een experiment met gratis openbaar vervoer daar serieuze vorm begint aan te nemen.

Beste mensen,

De tijd is allang voorbij dat ideeën over gratis Openbaar Vervoer alleen in programma’s van linkse partijen voorkwamen. Werden dit soort ideeën een paar jaar geleden nog door andere partijen afgedaan als: onrealistisch, soft, luchtfietserij en onzinnig, inmiddels lijkt bij het merendeel van alle politieke partijen in het lokale en provinciale bestuur, het verstand te zijn doorgebroken.

En logisch toch:
Wie denkt er nog echt de fileproblemen te kunnen tegengaan door meer asfalt?
Wie denkt er nog echt dat we onze steden bereikbaar kunnen houden en alleen maar steeds meer parkeergarages in de steden hoeven aan te leggen?
Wie is er inmiddels nog niet van overtuigd, dat mobiliteit een belangrijk middel is om vereenzaming en isolement tegen te gaan?
Wie vindt het geen eeuwige zonde dat veel bussen buiten de spits halfleeg of nog erger rondrijden?
Wie van de politiek is inmiddels al niet een keer op bezoek geweest in het Belgische Hasselt om te zien hoe fantastisch gratis OV kan werken?
Wie weet inmiddels nog steeds niet dat voor nogal wat ouderen de kosten van het Openbaar Vervoer een groot probleem zijn?

Al deze gestelde vragen, zijn nou net de vragen waar lokale en provinciale politici mee geconfronteerd worden. In heel wat verkiezingsprogramma’s van allerlei politieke partijen kon je bij de afgelopen raadsverkiezingen steeds vaker pleidooien lezen voor vormen van gratis openbaar busvervoer. En zelfs na de verkiezingen kon je vervolgens in de collegeprogramma’s van een aantal grote steden als Eindhoven en Tilburg lezen dat die colleges vormen van gratis stads- en streekvervoer wilden.

Het is nog maar een paar maanden geleden dat Brabantse provinciale politici van CDA en VVD nog doof voor dit soort geluiden waren en zij wezen als enige partijen een initiatiefvoorstel van de SP voor gratis Busvervoer voor 65+ af. Toen echter een paar weken geleden de SP samen met groen Links dit onderwerp opnieuw op de provinciale agenda zetten, was het tij helemaal gekeerd.

In Brabant gaan we richting gratis stads- en streekvervoer. Gedeputeerde Staten hebben opdracht gekregen verschillende scenario’s uit te werken. Men is bereid om 22,5 miljoen euro uit de motorrijtuigenbelasting te besteden voor gratis stads- en streekvervoer, en definitieve besluitvorming zal plaatsvinden voor de Statenverkiezingen van 7 maart volgend jaar.

Dit werd dus unaniem besloten in Brabant!
Het bewijs, mensen, dat actie van onderop wel degelijk succes kan hebben en dat de tijd rijp is om ook de Haagsche politiek ervan te overtuigen dat gratis openbaar busvervoer voor 65+ niet alleen goed is, maar ook gewenst wordt door het grootste deel van de bevolking.

Tijdens het inzamelen van handtekeningen op onze bouwstenen was het fantastisch om te zien hoe ’s morgens bijvoorbeeld op het busstation van Den Bosch grote groepen scholieren met veel enthousiasme hun handtekening zetten onder de eis voor gratis busvervoer voor 65+.
Hoezo geen solidariteit meer tussen jong en oud?
Het is fantastisch dat jullie hiernaartoe zijn gekomen om de eis voor Gratis busvervoer voor 65+ te ondersteunen! Er is heel veel werk verricht in het land en er zijn volgens mij gigantisch veel handtekeningen ingezameld. Door dit soort gezamenlijke inspanningen kan het niet anders, of we hebben binnen afzienbare tijd:

Gratis OV voor 65+!