Grijs op reis: gratis Openbaar Vervoer

7 juli 2006

Grijs op reis: gratis Openbaar Vervoer

SP Ouderenplatform begint landelijke actie

Op zaterdag 8 juli start het Ouderenplatform van de SP voor de Hengelose Hema met de actie GRIJS OP REIS, Gratis Openbaar Vervoer in Trein en Bus voor 65 Plus. De actiekraam staat daar voor de Hema van 11.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag 15 juli staat de kraam voor winkelcentrum Thiemsbrug. Aan het Hengelose publiek zal worden gevraagd om met het zetten van een handtekening op een bouwsteen mee te bouwen aan het verbeteren van de mobiliteit voor ouderen.

kraam voor de HemaHet platform heeft een aantal argumenten voor gratis OV op een rij gezet:
Jean Rouwet, voorman van het Hengelose Ouderenplatform. “Als ouderen gebruik maken van de bus en trein die toch al rijden zijn er geen financiële gevolgen voor de vervoersbedrijven.
kraam voor de Hema
Als er veel gebruik gemaakt gaat worden van het openbaar vervoer voorkomen we dat er zogenaamde “onrendabele” lijnen ontstaan. De bedrijven ontvangen immers een overheidsvergoeding voor het seniorengebruik van de anders leeg rijdende bussen en treinen.
En bij meer gebruik van het openbaar vervoer ontstaat er meer vraag en stimuleren wij de uitbreiding van het openbaar vervoersnet, wat voorkomt dat steeds meer lijnen opgeheven worden. Als ouderen meer uit huis komen behouden ze betere hun contacten met de buitenwereld. En tenslotte, als wij openbaar vervoer promoten laten onze kinderen ook eerder hun auto staan.”

Gratis met de bus voor 65 plus