Prof. Braam over armoede onder ouderen: "De politici weten het niet, of willen het niet weten."

30 juni 2006

Voor een groep belangstellende ouderen werd de laatste SP Ouderenochtend van dit seizoen gehouden in het Historisch Museum 'Oald Hengel'. Voor deze bijeenkomst was emeritus professor Geert Braam uitgenodigd om te spreken over zijn onderzoeken over de problemen van ouderen in Nederland. Bij vlagen geëmotioneerd, maar onderbouwd met feiten, maakt de socioloog en onafhankelijk ouderenwetenschapper Braam korte metten met het ouderenbeleid van dit kabinet: "De vergrijzing wordt als spookbeeld opgevoerd. De politiek spreekt over rampscenario's in plaats van de respectvolle benadering van vergrijzing als kostbare verworvenheid."

De zaal luistert geïnteresseerd
De groei van de groep ouderen vindt ontegenzeggelijk plaats, maar de groei van de welvaart kan de extra kosten makkelijk opvangen.Door te tornen aan de ouderenvoorzieningen, en met de plannen voor het verhogen van de pensioenleeftijd wordt de solidariteit in de samenleving ondermijnt. Men realiseert zich niet dat door het verplicht doorwerken tot 67 jaar betekent dat nog eens tienduizenden mensen hun pensioen niet zullen halen en honderdduizenden daar maar zeer kort van kunnen genieten. Het beeld van rijke ouderen op een golfbaan, het Zwitserleven gevoel is zeer eenzijdig en misplaatst.

Professor BraamBraam maakt korte metten met die "fabels" over het inkomen van de ouderen: "Politici weten het gewoonweg niet, of ze willen het niet weten: Er leven nu 130.000 alleenstaanden en 60.000 gehuwden onder de armoedegrens. Meer dan een half miljoen ouderen heeft naast de -niet met de welvaart meegegroeide - AOW slechts een klein aanvullend pensioen van 250 euro per maand. En dat terwijl de laatste jaren veel maatregelen nadelig uitpakken: bv. minder huursubsidie, bezuinigingen op AOW en pensioenvoorzieningen, gestegen energiekosten, no claim en de gestegen zorgverzekeringspremies."
Oplossing voor het probleem dat er naast grote groepen arme ouderen ook zeer rijke ouderen bestaan is wat Braam betreft het best op te lossen via de inkomstenbelasting. Het is niet te bevatten dat de hoogste belastingschijf destijds is teruggebracht van 72 % naar 52 %. Wat hem betreft wordt het principe van de sterkste schouders de zwaarste lasten weer sterker benut. Dat voorkomt dat nu die inkomensdiscussie alleen plaatsvindt voor de groep ouderen en hun rechtszekerheid wordt aangetast. Blijkbaar zijn er partijen die garen spinnen bij het oproepen van kunstmatige generatietegenstellingen en discriminatie van ouderen.
Professor Braam roept tenslotte op tot het behoud van solidariteit tussen oud en jong:

• Ook jongeren worden later oud en mogen darvoor verwachten dat ook zij dan garantie hebben op een goed inkomen
  • De fase van ouderdom moet in het juiste perspectief worden geplaatst: Ouderdom is vooral ook een fase van ziekte en sterven. In die fase is extra inkomen verwerven zeer moeilijk
  • Alléén werkenden kunnen in de kosten van de ouderen voorzien (met uitzondering voor mensen die genoeg hebben kunnen sparen)
  • Voorwaarde daarvoor is dat werkenden daarmee een dwingend recht krijgen op hun latere zorg en inkomen.

Na de zomer, op 11 september begint de nieuwe serie maandelijkse ouderenochtenden. Deze worden weer gehouden op de afdelingslocatie Cronjéstraat 12 in Hengelo. Deze bijeenkomsten staan open voor alle belangstellenden en SP leden. voor inlichtingen: Jean Rouwet 074-2421042