Politiek Café een groot succes

29 juni 2006

Politiek Café een groot succes

Op de avond van 28 juni werd er in Metropool een politiek cafe gehouden. Het is georganiseerd door een tiental jongere SP leden van ROOD, de jongerentak van de partij. De thema's 'Vrijheid', 'Over de grens' en 'democratie' werden besproken. Ronald van raak, 1e kamerlid voor de SP, leidde het gesprek.

Het bleek dat niet iedereen er dezelfde gedachten op nahield wanneer het om vrijheid ging. Een deel stelde de alles gezegd mag worden maar een groot deel van de zaal vond dat er wel degelijk grenzen aan de vrijheid van meningsuiting moeten worden getrokken omdat mensen anders te diep gekwetst kunnen worden.

De Improvizaadjes in actie

Erg geslaagd waren vier theatersport-sessies van 'De Improvizaadjes', een groep cultureel actieve studenten van de Edith Stein Pabo. Ook zij kwamen tijdens hun groepstoneelstuk tot een politieke conclusie, namelijk dat in een nieuwe wet moet worden vastgelegd dat "soep alleen maar met een lepel gegeten mag worden".

Publiek doet mee met de stellingen

Daarna weer serieus debat: "Over de grens" waarbij Bush hoofdzakelijk het onderwerp van gesprek werd. Hoewel een deel van de mensen de inval in Afghanistan goedkeurden, keurde de hele zaal de inval in Irak af. Hier was men dan ook snel over uitgepraat.

Ronald van RaakUiteenlopende meningen waren er echter wel toen het ging over of iedereen ongeacht overtuigingen en ideeen een politieke partij mag oprichten. Deze stelling stond vergezeld met een foto van oprichter van de NVD Ad van der Berg op het beamerscherm. Het gevolg was een verhitte discussie waar mensen vonden dat democratie wel regulerend zou werken met 'dit soort idioten' en een deel dat vond dat de staat moet optreden.

Na al dit discussiegeweld ging iedereen gebroederlijk uit elkaar.

Een avond die voor herhaling vatbaar is!

Contact met ROOD Hengelo? Mail!

Meer over ROOD