Duurbouw afgestopt; experiment Gratis Openbaar Vervoer dichterbij

28 juni 2006

Duurbouw afgestopt; experiment Gratis Openbaar Vervoer dichterbij

De SP fractie heeft niet ingestemd met het voorstel van het Hengelose college om een hoge flat van 8 verdiepingen op de hoek Oldenzaalsestraat Oude Postweg te kunnen bouwen. Het voorstel van enkele raadsfracties om de geplande flat van 8 hoog terug te brengen naar 4 hoog kreeg voldoende steun. Dat is op dit moment de hoogte van de meeste gebouwen die in die omgeving worden gebouwd.

Plataan Oude Postweg
Het college wilde juist een "markant" gebouw op die plaats, maar de SP vindt de grote plataanboom op die plek markant genoeg. Een amendement daartoe werd door de raad aangenomen.

Ook bij de plannen voor het gezondheidspark in de omgeving van het Streekziekenhuis en Trivium werd door de raad het gebied beperkt tot aan de Brugginksweg. Uitbreiding van de bebouwing van het groene gebied verder naar het westen voor dure woningen in het groen werd door de raad (op de CU en de PvdA na) tegengehouden. Veel steun kreeg de oproep van de SP fractie aan het college om werk te maken van een experiment met gratis openbaar vervoer. De SP stelt voor om het busvervoer van en naar de gezondheidsinstellingen, waaronder Trivium en SMT ziekenhuis gratis te maken vanaf alle plaatsen in Hengelo. De bus zou tevens een snelle verbinding tussen het NS station, het toekomstige nieuwe station en de gezondheidsinstellingen mogelijk moeten maken met een bus ieder kwartier. De SP riep het college op om nu eens werk te maken van hun mooie woorden om experimenten met gratis openbaar vervoer te stimuleren.
De SP voerde begin dit jaar daar uitgebreid actie voor.

gezondheidspark of wagenpark?
Alleen met beter en geregeld openbaar vervoer kan voorkomen worden dat het gezondheidspark een wagenpark wordt.

bushalte gezondheidspark
En dan moet de bus ook weer pal voor de ingang van het ziekenhuis stoppen en niet op honderd meter zoals nu, waarbij je dan maar op de rijweg verder moet lopen.