SP fractie voert oppositie aan tegen nieuw college.

13 april 2006

SP fractie voert oppositie aan tegen nieuw college.

Na een korte formatie waarbij de SP na twee gesprekken werd afgewezen presenteerde de Pvda formateur Otten in de Hengelose raad zijn nieuwe college van CDA, Pvda en Groenlinks. De SP fractie voert met een vijfkoppige fractie voor het eerst de oppositie aan in de Hengelose Raad.

Mariska ten HeuwMariska Ten Heuw stak van wal met pittige kritiek: "Met dit programma, met grote financiele risico's in verband met de grote bouwambities in onder andere Hart van Zuid, gaat de oude formatie door met slechts wat accentverschuivingen. Daardoor worden de herstructureringsplannen doorgezet met de sloop van honderden betaalbare woningen, wordt er weer niets structureels gedaan aan de verbeteringen voor fietsers, en komt er slechts een vage belofte om een experiment met gratis openbaar vervoer te onderzoeken.
Zaken waarbinnen de collegepartijen geen overeenstemming is heeft men voor zich uit geschoven, zoals de omstreden aanleg van de laan van Driene, de doorstart van de burgerluchthaven en het bouwen in Hengelo Noord richting Deurningen."

Hieronder haar hele bijdrage:

Korte reactie SP op collegeprogramma 2006-2010

• Op 7 maart hebben kiezers een duidelijk signaal afgegeven. Voor het eerst in de historie van Hengelo was er een meerderheid voor de linkse partijen. De SP betreurt het zeer dat aan die keus van de kiezer in Hengelo geen gevolg is gegeven. Deze unieke kans had benut moeten worden: voor het eerst had er echt een ander beleid gevoerd kunnen worden.
  • Maar: PvdA, CDA en GroenLinks gaan door op de reeds ingeslagen weg, met hier en daar een rukje naar links, zoals men zelf stelt. Het resultaat is het voorliggende collegeprogramma. Wat vinden wij daarvan?
  • Ten eerste valt het ons op, dat dit college op heel veel punten aangeeft dat het investeringsniveau van de diverse beleidsprogramma’s omhoog moet, er “full swing” met Hart van Zuid wordt doorgegaan, er geld moet komen om de regionale investeringsagenda te financieren en dat en passant de Algemene Reserve ook nog moeten worden “opgepumpt”. Waar denkt u al dat geld vandaan te gaan halen? Want dát lezen wij niet! De financiële onderbouwing van het geheel is dus uitermate zwak.
  • Er wordt op het gebied van wonen de deur wijd open gezet naar sloop van betaalbare woningen. Over renovatie als eerste optie wordt nergens gesproken. Wel over “doorstroming” en een “sociaal plan” voor bewoners. We weten in deze tijd wat dat betekent. Voor werknemers betekent het ontslag en voor “woonconsumenten” (belachelijke term!)betekent dat sloop. Voor de SP is er geen twijfel over de behoefte aan betaalbare goede woningen. De directeur van woningcorporatie St. Joseph is daar andersom ook zeer duidelijk over. Wat hem betreft kan het aantal sociale huurwoningen in Hengelo met 4500 verminderd worden. Is het college het met hem eens?
  • Dan een aantal punten die ons op zijn minst hebben verbaasd:
    o meer investeren in groen en grijs (ook wij hebben daar een zwaar punt van gemaakt in onze informatiegesprekken). Ons werd toen echter te verstaan gegeven dat de stad er nog wel mooi bij lag en men extra investeringen niet nodig vond. Vanwaar die ommezwaai?
    o Het interactief werken moet worden versterkt. Het wordt zelfs één van de speerpunten. In februari nog heeft deze zelfde coalitie nog verklaard dat het ambitieniveau wel kan worden bijgesteld en dat geen hoger niveau van interactief werken hoeft te worden nagestreefd. Hoe valt dat te rijmen?
    o Het college wil nu vanuit zijn regierol wél afspraken tussen onderwijsinstellingen initiëren om segregatie te voorkomen. Iets waar het vorige college nooit aan heeft gewild.
    o Verloning van de uitkering (het is een beetje cryptisch): wordt hier gewoon bedoeld “het werken met behoud van uitkering?
    o Met een stadsdebat over het centrumplan wordt de bewoners voorgehouden te kunnen meebeslissen over de invulling van het marktplein. Betreft het hier voorstellen voor ingrijpende zaken als een vijver op het marktplein waarover meebeslist kan worden of worden het voorstelletjes voor de randen van de markt?
    o Wat betreft het fietsbeleid is het plan van het nieuwe college zonder enige ambitie. Er wordt gesteld dat er een nieuwe nota komt. En er zullen wat knelpunten worden aangepakt. Wat ons betreft gaat dit lang niet ver genoeg.
    o Ook op het terrein van het openbaar vervoer wordt er weinig overtuigend gesteld dat het college “experimenten met gratis openbaar vervoer gaat stimuleren”. Mogen wij van de formateur weten wat hier precies mee bedoeld wordt. En in welke concrete richting hij denkt. Ons concrete voorstel voor gratis met de bus voor 65 plus leek de wethouder in het vorige college af te wijzen. Graag duidelijkheid hierover.
  • Tenslotte kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat er om de hete brij is heen gedraaid juist ten aanzien van een aantal prangende kwesties die in de verkiezingscampagne prominent aan de orde zijn geweest en waar de toekomstige college partijen over van gedachten verschillen. Ik noem de Burgerluchtvaart op het terrein van de vliegbasis, nut en noodzaak van de Laan van Driene en de grenzen aan de groei van de stad/het bouwen in Schalmeden. Als SP hadden we hierover zeker een uitspraak gedaan in het programma.
  • Concluderend kunnen wij alleen maar stellen, dat dit programma ons programma niet is. Daarvoor wijkt het te teveel af van hetgeen wij met een écht links college in de stad hadden willen doen.

SP betreurt afblazen linkse coalitie