SP organiseert bussen naar grote huurdemonstratie

24 maart 2006

SP organiseert bussen naar grote huurdemonstratie

Huurderorganisaties en SP roepen op tot deelname demonstratie tegen huurbeleid Dekker

Stichting Huurdersbelangen St. Joseph en Bewonersvereniging Ons Belang roepen samen met de SP Hengelo Hengelose huurders op om deel te nemen aan de landelijke demonstratie tegen het huurbeleid van Minister Dekker.

Deze minister van VROM wil een nieuw huurbeleid invoeren. Zij wil onder andere een forse verhoging van de maximale huur voor 20% van de huurwoningen. Dit kan leiden tot verdubbelingen van de huur of zelfs nog meer. Mensen met lagere en middeninkomens zullen dan vrijwel niet meer kunnen wonen in de meest gewilde wijken. Voor nieuwe huurders gaan deze huren in op 1 juli 2006. Maar ook de bestaande huurcontracten worden opengebroken: huiseigenaren mogen 2-4% extra huurverhoging vragen bovenop de inflatie.

Bussen vanuit Hengelo

Deze demonstratie vindt plaats op zaterdag 8 april op de Dam in Amsterdam en wordt georganiseerd door het comité Stop Dekker waarin naast de Woonbond ook tal van huurdergroeperingen en de SP deel nemen.
Vanuit Twente worden bussen georganiseerd. Kosten 10 euro pp.
Vertrek vanaf Hengelo is om 10.30 uur vanaf het NS busstation (verwachte terugkomst rond 18.30 uur).
Opgave via e-mail of tel: 074-2421997 of 2421042

Met de maatregelen van Dekker verliezen meer dan een half miljoen huurwoningen binnen vier jaar de huidige huurprijsbescherming. Wie deze markthuur niet kan opbrengen mag volgens de minister omzien naar een andere woning. Hiermee wordt een in Nederland ongekend principe geïntroduceerd: zittende huurders verliezen hun rechtszekerheid. Huurders dreigen vogelvrij verklaard te worden.
Ontvangers van huurtoeslag worden sinds 2004 gekort met 12,- euro per maand en dat loopt op tot 18,- in 2007. Daarnaast wil minister Dekker dat de verhuurders vanaf 2006 320 miljoen euro per jaar bijdragen aan de uitgaven voor de huurtoeslag. Zij mogen dit verhalen op de huurders door de huren verder te verhogen. Met dit plan wordt de solidariteit in Nederland verder afgebroken: alleen huurders dragen bij aan de huurtoeslag, mensen met een koopwoning worden ontzien.

Maar het plan was toch van de baan?

Het CDA en minister Dekker hebben een politiek spelletje gespeeld dat de indruk heeft gewekt dat het Plan Dekker van de baan was of in ieder geval fors afgezwakt. Dit is echter niet waar! Het enige verschil met het oorspronkelijke plan is dat woningen waar de huur geheel vrij van gegeven zou worden toch een maximale huur krijgen. Deze maximale huur is echter zo hoog dat deze ‘afzwakking’ waarschijnlijk geen enkel verschil maakt. Alle andere onderdelen van het plan Dekker gaan gewoon door. Tot nu toe lijkt het CDA de nieuwe plannen voor zoete koek te slikken.

Stop Dekker

Het comité Stop Dekker roept de Tweede Kamer op om zo snel mogelijkheid het plan van Dekker naar de prullenbak te verwijzen en haar aan het werk te zetten om sámen met huurders, verhuurders en lokale overheden oplossingen te creëren voor de nieuwe woningnood, zonder daarbij de solidariteit op het spel te zetten.