SP inventariseert knelpunten fietsers

27 januari 2006

SP inventariseert knelpunten fietsers

Partij maakt Noodplan “Voorrang voor de fiets”

De SP Hengelo is zeer ontevreden over de vorderingen die de afgelopen jaren gemaakt zijn voor verbetering van de voorzieningen voor fietsers. Daarom houdt de partij nu een actiepleidooi om Hengelo tot beste fietsstad van Nederland te maken.

Voorrang voor de fietsOm ondersteuning te krijgen voor dit pleidooi start de partij een inventarisatie onder fietsers in Hengelo, waarbij gevraagd wordt naar de grootste knelpunten voor fietsers in de stad.

Aanstaande zaterdag 28 januari wordt daarmee een begin gemaakt onder fietsers in de binnenstad. Mensen kunnen hun knelpunten komen melden bij de SP kraam voor de Hema.
Daarna zullen fietsers in de verschillende Hengelose wijken gevraagd worden naar hun ervaringen. De partij wil daarmee komen tot een top 5 van fietsknelpunten die met voorrang aangepakt kunnen worden. Op basis van die brede inventarisatie zal de SP binnenkort een Noodplan Voorrang Fiets presenteren

Voorrang voor de fietsAl jaren voert de partij actie voor wezenlijke verbeteringen voor fietsers in de stad, maar in plaats van verbeterde voorzieningen vinden er verslechteringen plaats. William van den Heuvel, SP raadslid in Hengelo: " Er is een duidelijke behoefte aan een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad. Die stalling was er, maar is drie jaar geleden verwijderd. Dat is zo maar een voorbeeld van wat er verslechterd. "
Het enige lichtpuntje van de afgelopen jaren zijn de verkeerslichten voor fietsers op de kruising Sloetsweg -Oldenzaalsestraat waar fietsers uit vier richtingen nu sneller en tegelijk groen licht krijgen. " Dat is een voorbeeld hoe het met een beetje inspanning wel kan ", aldus van den Heuvel, " We willen nu serieus een aanpak 'Voorrang voor de Fiets' ".

Naar de vragenlijst.