h

SP: einde chloor, einde AKZO-spoor

27 januari 2006

SP: einde chloor, einde AKZO-spoor

Naar aanleiding van een ongeval gisteren waarbij bij de ingang van het FBK stadion een auto door een langsrijdende trein werd gegrepen heeft de SP vragen gesteld aan het college van B & W over de toekomst van dit onveilige spoorlijntje.

Trein kraakt auto
Het ‘raccordement’ zoals dit lijntje heet is sinds jaren in gebruik ten behoeve van Akzo Chemie en is jarenlang de aanvoerlijn geweest voor Chloortransporten van Hengelo naar Rotterdam.Voor 1 juli dit jaar zal Akzo stoppen met de transporten van Chloor en zal uiteindelijk dit spoorlijntje haar functie verliezen.
De SP ziet in deze omstandigheid een goede gelegenheid voor de gemeente om te streven naar de opheffing van deze lijn dwars door Veldwijk . Al jarenlang hebben de omwonenden in deze wijk overlast door geluid en trillingen. Daarbij komen met enige regelmaat de gevaarlijke situaties door de treinen die onder andere langs de Kuipersdijk verschillende onbewaakte overgangen kruisen.
Het ongeval van gisteren is opnieuw een voorbeeld van de door dit lijntje veroorzaakte onveilige situaties.

Jean Rouwet stelde hierover de volgende vragen aan B & W:

Aan het college van B en W,

Gisteren vond er een ongeval plaats op de Kuipersdijk, waarbij een goederentrein in botsing kwam met een personenauto. Naast de geluidshinder/trillingen die door het transport over deze spoorlijn dwars door de woonwijk worden veroorzaakt, wordt door dit ongeval ook nog weer eens bevestigd het gevaar voor het overige verkeer van deze onbeveiligde spoorlijn .

Per 1 juli van dit jaar zullen de chloortransporten van Akzo over deze spoorlijn worden beëindigd. Daarom willen wij de volgende vragen stellen:

  1. Blijft de spoorlijn na 1 juli nog in gebruik?
  2. Zo ja, waarvoor zal dat dan zijn en voor hoelang?
  3. Wat is de toekomst van de spoorlijn op lange termijn?

De filmopnames van Twente Nieuws

U bent hier