Help dít zorgstelsel de boom in

24 december 2005

Help dít zorgstelsel de boom in

De SP voerde de zaterdag voor Kerst in de Hengelose binnenstad een eindejaarsactie uit protest tegen het nieuwe zorgstelsel. Bezoekers van het centrum werd een vrolijk Kerstfeest en een beter nieuwjaar toegewenst. Voor de liefhebbers werden er slagroomwafels uitgedeeld.

KerstboomAan de Hengeloërs werd gevraagd een protestkaart te ondertekenen tegen het zorgstelsel dat door dit kabinet per 1 januari volgend jaar wordt ingevoerd. Tevens werd een kaart uitgereikt aan de mensen met de liefste wensen van de SP voor 2006.

Peiling geeft aan: meerderheid Nederlanders tegen nieuw zorgstelsel.

De SP voert sinds een paar weken overal in het land volop actie tegen de veranderingen die door dit kabinet worden doorgevoerd. Uit onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van de SP blijkt dat van de Nederlandse bevolking slechts 30% voor en een meerderheid van 56% tegen het zorgstelsel is dat het kabinet wil invoeren, 14% heeft nog geen mening. Dit is de eerste keer dat een peiling werd gehouden naar de wenselijkheid van het nieuwe stelsel. De achterban van de oppositiepartijen is in zeer ruime meerderheid (69,2%) tegen, maar ook in de achterban van de VVD, de partij van zorgminister Hoogervorst, blijkt meer weerstand dan enthousiasme voor het nieuwe stelsel: slechts 38% is vóór, 48% is tégen.

Jean Rouwet deelt slagroomwafels uit

In de afgelopen weken werden in Hengelo alleen al 2000 protestkaarten getekend. De partij zal hier ook in de komende weken mee doorgaan. Vincent Mulder, afdelingsvoorzitter van de SP in Hengelo: “Het is zeker zaak dat mensen blijven aangeven dit systeem van marktwerking in de zorg niet te wensen. Uiteindelijk zal er worden geluisterd. En of dat te laat is? We hebben het gezien bij het referendum over de Europese Grondwet. Ondanks de mening van de grote politieke partijen is de trein wel te stoppen. We wensen iedereen een Beter 2006. En daar hoort een ander zorgstelsel bij.”